Bewonderende blikken bij kinderkunst De Dennenkamp

0277314_Dennenkamp_-_kunst_-_3.jpg

OMMEN – De vraag die onmiddellijk rijst is: hoeveel bevlogen kunstenaars en creatieve geesten OBS De Dennenkamp op termijn gaat voortbrengen? Beroepshalve, of anders hobbymatig. Het antwoord staat in de sterren geschreven. Het is afwachten. Feit is wel dat de basisschool, gevestigd in het laagbouwgedeelte van Kindplein West in woonwijk de Dante, het creatieve kinderbrein stimuleert, zoals onlangs met het kunstproject.

Woensdagochtend en -middag was de tentoonstelling en mochten ouders, opa’s, oma’s, broertjes, zussen en iedere andere belangstellende een kijkje nemen in de school en de kunstwerken bewonderen. Volgens juf Robin Poelarends, die het project coördineert, hebben alle klassen meegewerkt. “Sommige groepen hebben getekend, gekleurd of geschilderd en hebben bijvoorbeeld Pieter Mondriaan of Jackson Pollock als inspiratiebron gehad. Andere groepen zijn in de weer geweest met klei en hebben prachtige sculpturen gemaakt. Ook is er door de hogere groepen ter inspiratie kunst bekeken in het centrum van Ommen. De kinderen zijn daarna heel enthousiast aan de slag gegaan en zijn met recht trots op hun gemaakte werkstukken.”

Stralende kinderogen

Tijdens de toelichting bedelen jochies en meisjes van groep 1 en 2 om de aandacht van juf Poelarends, naast leerkracht van groep 1 en 2 tevens cultuurcoördinator van de school. De juf moet aan de ouders vertellen hoe goed ze hun best hebben gedaan en echt alles zelf, op eigen houtje hebben gemaakt. Oké, soms met een heel klein beetje ietsiepietsie hulp van elkaar of van de juf. Bewonderende kreten als ‘oh, ah, écht heel mooi en wat goed’ zijn niet van de lucht. Overal zie je van trots stralende kinderogen.

Als de schoolbel gaat babbelen groepjes ouders nog even wat na bij het fietsenrek en de parkeerplaats. Het groene schoolplein van De Dennenkamp is overzichtelijk en oogt speels en gemoedelijk. In de ruime groepslokalen krijgen kinderen de uitleg over de te volgen lessen. In de gangen en op de leerpleinen is voldoende plek om in kleinere groepjes te werken. Tevens zijn er instructieruimtes in de school, waar kinderen in subgroepen onderwijs op maat krijgen, bijvoorbeeld voor oefening op een onderdeel wat minder goed beheerst wordt, maar ook voor uitdagende opgaven of oefeningen om het zelfvertrouwen te bevorderen en het kinderbrein te stimuleren. De school is alert op het bewaken van de balans tussen leren, spelen en bewegen. Naast exacte vakken als rekenen en taal wordt veel aandacht geschonken aan lichamelijke, maatschappelijke en creatieve ontwikkeling, zoals in het hierboven geschreven geval via het kunstproject.

www.dennenkamp.nl

Tekst/Foto: Willem Lampe

Meer foto's

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.