Voorstel centrum Ommen: twee beweegbare afsluitingen en andere verkeersmaatregelen

0274892_GOKaartje_verkeersstructuur_centrum_Ommen.jpg
Bijgaand kaartje toont de aanpassingen die in het raadsvoorstel rond de verkeerscirculatie in en rond het centrum zijn opgenomen.

OMMEN – De belangrijkste uitgangspunten waren al langer bekend, maar afgelopen week presenteerde de gemeente alle details van het plan voor de nieuwe verkeersstructuur in het centrum van Ommen. De gemeenteraad neemt op 4 april een besluit over dit pakket van maatregelen.

Burgemeester en wethouders presenteren dit plan omdat de gemeenteraad in 2021 de opdracht gaf om iets te doen aan de verkeersonveilige situaties op de Vechtkade en op de Julianastraat en de Schurinkstraat. Fietsers en voetgangers hebben daar veel last van het doorgaande verkeer. In juli 2021 besloot de gemeenteraad al om doorgaand verkeer in het centrum te weren met beweegbare afsluitingen. En hoewel tijdens een uitgebreid proces van onderzoeken en gesprekken (klankbordgroepen, werktafels, inloopavonden en een participatieplatform) ook is gekeken naar andere oplossingen, zijn de pollers gehandhaafd. “We beseffen dat er veel verschillende meningen zijn en dat elk scenario voor- en nadelen heeft”, aldus verkeerswethouder Alice van den Nieuwboer. “Toch denken we dat dit pakket aan maatregelen het meeste recht doet aan het uitgangspunt dat ons centrum veilig, leefbaar en bereikbaar blijft.”

Beweegbare afsluitingen

De belangrijkste maatregel wordt gevormd door twee beweegbare afsluitingen: op de Vechtkade tussen de twee ingangen van de parkeerplaats op de Markt en in de Prinses Julianastraat ter hoogte van het Beatrixplein. Hier worden beweegbare palen geplaatst die doorgaand verkeer uit het centrum moeten weren. Ze kunnen omlaag voor bijvoorbeeld hulpdiensten. Verder krijgt de parkeerplaats op de Markt slagbomen zodat deze van beide kanten goed bereikbaar blijft, maar niet wordt gebruikt als sluiproute. Doorgaand autoverkeer kan straks doorrijden via de Coevorderweg, die volgens de plannen wordt opgewaardeerd naar 70 kilometer per uur. De Prinses Julianastraat wordt ingericht als fietsstraat, wat moet leiden tot een veilige fietsroute via de Varsenerdijk, Vechtkade, Julianastraat, Dr. A.C. van Raaltestraat en Hardenbergerweg. Daarnaast worden de kruispunten aan beide kanten van de Hessel Mulertbrug aangepast met verbeteringen voor fietsers.

Op 21 maart worden de voorgestelde maatregelen besproken in de raadscommissie, waarna de gemeenteraad er op 4 april over besluit. Aansluitend volgt het definitieve ontwerp en de procedures voor vergunningen en ontheffingen.

Tekst: Hans Keesmaat

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.