Middenstanders en ondernemers komen in verzet tegen verkeersplan van de gemeente

0274890_Vechtkade.JPG
Een groep centrum ondernemers en vertegenwoordigers van ondernemersorganisaties nemen stelling tegen het huidige verkeersplan voor het centrum van Ommen.

OMMEN – Middenstanders en ondernemers in het centrum van Ommen komen in verzet tegen het voornemen van de gemeente om de Vechtkade en de Julianastraat af te sluiten door middel van zogeheten pollers.

Ze vrezen omzetverlies omdat ze verwachten dat inwoners, met name die uit Ommen-zuid, elders hun inkopen gaan doen. Maar bovenal denken ze dat de meeste Ommenaren niet of onvoldoende inzien wat de gevolgen van het Centrumplan verkeer kunnen zijn. Ze hopen hen wakker te schudden en kondigen protestacties aan.

Afgelopen woensdagmorgen belegden vertegenwoordigers van de Ondernemers Vereniging Ommen (OVO), de Stichting Ondernemersfonds Ommen en de plaatselijke afdeling van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) een persconferentie om uiting te geven aan hun ongerustheid. “We maken ons natuurlijk al jaren zorgen over de ontwikkelingen in het centrum, maar zijn nu op een punt aanbeland dat we zeggen: als we nú niets doen, dendert de trein door”, trapte Ondernemersfonds-voorzitter Rinie Henning af. “We bundelen nu onze krachten om zowel inwoners als gemeenteraadsleden te waarschuwen. We hebben het gevoel dat inwoners, maar ook raadsleden, onvoldoende inzien wat de consequenties kunnen zijn als deze plannen doorgaan. Inwoners, middenstanders, het bedrijfsleven en het toerisme zullen er hard door geraakt worden.”

Vijf voor twaalf

Dat ze in actie komen, lijkt rijkelijk laat. Immers, de discussie over de verkeersafwikkeling in en rond het centrum is al bijna tien jaar oud en de finale besluitvorming (door de gemeenteraad op 4 april) is dichtbij. “Zeker, het is vijf voor twaalf”, erkent Herman Hermes, eigenaar van café Flater en plaatselijk vertegenwoordiger van Koninklijke Horeca Nederland. “Maar we ageren al jaren tegen de planontwikkeling. We hebben in 2018 een alternatief plan voorgelegd, met onder meer een rotonde een eind verderop in de Coevorderweg als ontsluiting van het centrum. Dat zou naar ons idee veel beter werken, maar er is niet naar geluisterd. Dat de huidige situatie tot veel problemen leidt, zien we zelf ook. Maar we denken dat afsluiten geen oplossing is.”

De ondernemers beschouwen de verkeerscongestie vooral als een seizoensgebonden probleem, waarvoor minder kostbare en minder rigoureuze oplossingen denkbaar zijn. Zoals nachtelijke afsluiting van de Vechtkade tussen 24.00 en 8.00 uur, het ontmoedigen van verkeer langs de Vechtkade door bloembakken op de weg, hoogtebeperking of camera’s. Ook zien ze heil in een rotonde of verkeersplein op de plek waar Julianastraat, Vechtkade en Coevorderweg samenkomen. Daarnaast roepen ze een eerdere lobby in herinnering om doorgaand verkeer vanuit zuidelijke richting ‘af te vangen’ via een verlengde N341 (Vroomshoop, Den Ham, Hankate), die bij Lemelerveld aantakt op de N348. Hiervoor is overigens wel medewerking nodig van de provincie.

Alternatieven

De ondernemers in het centrum vrezen dat inwoners en toeristen het centrum gaan mijden, met aanzienlijke omzetderving tot gevolg. “Van de 18.000 Ommenaren wonen er 4000 aan de zuidkant van de Mulertbrug”, zegt OVO-voorzitter Ron Nijhof. “Die zullen naar alternatieven gaan zoeken, net als recreanten op campings. Die gaan dan voor hun boodschappen naar Dalfsen of Den Ham. Dat gaat ons echt heel veel inkomsten schelen.” Jolanda Roke van cafetaria Anytyme en voorzitter van de Ommer afdeling van KHN, vult aan: “Denk ook aan de Regiotaxi of het leerlingenvervoer naar de Boslust, Laarakkers en VSO De Maat. Volgens het taxibedrijf gaat het om minstens veertig busjes die per dag vier keer tien minuten moeten omrijden. De maatschappelijke kosten van dat vervoer lopen fors op, wat uiteindelijk door de inwoners wordt betaald.”

Parkeerdruk

Ze vrezen dat ook straten in woonwijken als de Zeeheldenbuurt en Alteveer meer verkeer te verwerken zullen krijgen, terwijl het afsluiten van de Vechtkade ook de parkeerdruk ongelijk zal verdelen over de oost- en westkant van het centrum. “Bovendien leidt het tot verkeersonveilige situaties. Het zal met name op de Chevalleraustraat alleen maar drukker worden, terwijl die weg daar niet op ingericht is. Hetzelfde geldt voor de variant van een voorrangsplein ten zuiden van de Hessel Mulertbrug, waarbij de Zeesserweg wordt afgesloten voor autoverkeer. Dat verkeer zou dan via de Schammelte moeten, maar die weg is daar helemaal niet op berekend.”
Andere bezwaren zijn van milieutechnische aard: de toenemende verkeersstroom die wordt omgeleid via de Coevorderweg en Slagenweg loopt vlak langs een Natura 2000-gebied. En tot slot denken de ondernemers dat bedrijven als Takman en Taxi Steen, maar ook filiaalbedrijven als Jumbo, Lidl en Shell met schadeclaims zullen komen. “Met het huidige voorstel denkt de gemeente één probleem op te lossen, maar ze creëert tegelijk minsten tien nieuwe problemen”, meent Ron Nijhof.
Hun oproep aan de gemeenteraad luidt: zet het huidige plan in de ijskast en ga op zoek naar praktische en betaalbare maatregelen waar iedereen voordeel van heeft. Rinie Henning: “We hopen op voortschrijdend inzicht van de politiek. We hopen dat individuele raadsleden en fracties de moed hebben om straks afwijkend van het coalitieakkoord te stemmen.”

De ondernemersclub wil de komende tijd mensen informeren en mobiliseren, onder meer via sociale media en de website

www.ommenbereikbaar.nl

 

Tekst/Foto: Hans Keesmaat

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.