Inwoners belonen dienstverlening van gemeente Ommen met een zeven

0274884_Inwoners_tevredenheidsonderzoek.JPG
Burgemeester Hans Vroomen in de ontvangsthal van het Ommer gemeentehuis. Baliemedewerksters Marcha Hilboezen en Jolanda Wolf fungeren er als gastvrouw.

OMMEN – “Het onderzoek laat zien dat Ommenaren behoefte hebben aan persoonlijk, menselijk contact wanneer ze de gemeente benaderen. Dat past bij Ommen; het geeft legitimiteit aan een kleine gemeente. Maar je moet dat vervolgens wél kunnen waarmaken.” Zo reageert burgemeester Hans Vroomen op de uitkomsten van het tevredenheidsonderzoek onder inwoners, waarvan de resultaten afgelopen week bekend werden.

Uit dat onderzoek, afgelopen najaar uitgevoerd door I&O Research, blijkt dat Ommenaren over het algemeen tevreden zijn over de dienstverlening van de gemeente. Gemiddeld scoort de gemeente Ommen een zeven. “Daar zijn we door de bank genomen best tevreden mee”, zegt Vroomen. “We willen als kleine gemeente dicht bij onze inwoners staan, laagdrempelig en toegankelijk zijn. Daar lijken we aardig in te slagen en ik ben dan ook best een beetje trots op onze medewerkers. Maar het is een nulmeting. We willen toewerken naar een zeveneneenhalf.”
Voor het onderzoek werden drieduizend willekeurig gekozen inwoners per brief benaderd om mee te doen, terwijl ook andere inwoners konden aanhaken. In totaal deden 921 inwoners eraan mee. Volgens Vroomen een relatief hoog percentage voor dit soort raadplegingen. “Ook dát zegt iets over de betrokkenheid van onze inwoners”, meent hij.

Regiegemeente

Aanleiding voor het onderzoek was de vraag in welke mate Ommen de laatste jaren zijn dienstverlening op orde heeft. Ommen fungeert sinds 2019 als een zelfstandige regie- en netwerkgemeente. Sinds de ontvlechting van de ambtelijke samenwerking met Hardenberg laat Ommen relatief veel taken uitvoeren door andere publieke of private partijen. “Dit onderzoek geeft ons inzicht in wat goed gaat en wat beter kan”, aldus Vroomen.
Acht op de tien inwoners geven de gemeente een voldoende. Er is waardering voor de dienstverlening, evenals de vriendelijkheid en gastvrijheid van medewerkers. Vroomen: “De boodschap die er uitspringt is dat inwoners graag persoonlijk contact hebben, hetzij in het gemeentehuis, hetzij telefonisch. Het is niet altijd nodig, maar bij iets complexere vragen wordt het wel gewaardeerd. Het werkt vaak beter dan communicatie per e-mail of brief. Het is ook tekenend voor Ommen; als kleine gemeente kunnen we meer oog hebben voor de menselijke maat. Niet voor niets karakteriseren we onze baliemedewerksters als gastvrouwen. Ze komen naar je toe als je in de ontvangsthal van het gemeentehuis zoekende bent.”

Voortgang

Een van de belangrijkste tips en aanbevelingen die I&O Research de gemeente Ommen meegeeft, is om inwoners beter op de hoogte te houden van de voortgang van de afhandeling. Zo wordt geadviseerd om transparanter te zijn over doorlooptijden en de status van een melding. Vroomen: “Mensen begrijpen niet altijd waarom het soms langer duurt dan ze zelf hadden ingeschat. Dat kan met allerlei procedures te maken hebben, maar het is goed om daar tussentijds meer uitleg over te geven en mensen beter op de hoogte te houden. Dan weten mensen waar ze aan toe zijn en het neemt onduidelijkheid weg.”

Website

De website is ook een belangrijke bron van informatie. Die werd driekwart jaar geleden nog grondig vernieuwd. Het onderzoek laat zien dat inwoners de informatie op de gemeentelijke site doorgaans begrijpelijk en volledig vinden, maar niet alle informatie is even goed vindbaar.

Zoals gezegd: het onderzoek is een nulmeting, die niet eerder dan over een jaar of twee een vervolg zal krijgen. In de tussentijd gaat de gemeente aan de slag met alle adviezen en tips. Sommige punten kunnen al snel verbeterd worden. Voor andere veranderingen wordt een plan gemaakt hoe ze het beste bereikt kunnen worden. Alle resultaten van het onderzoek en een samenvatting ervan zijn te lezen op de gemeentelijke website.

Tekst/Foto: Hans Keesmaat

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.