Ommen werkt toe naar meerdere scenario’s voor aanpak verkeersstructuur in centrum

0269560_0195940Ommen-autoluw-768x576.jpg
Het onderwerp speelt al even zo is te zien op deze foto uit 2021. Ondernemers voerden hier actie tegen de plannen om de Vechtkade/Markt en Julianastraat voor doorgaand verkeer af te sluiten.

OMMEN – Burgemeester en wethouders van Ommen hopen begin volgend jaar een voorlopig ontwerp voor de verkeersstructuur in het centrum te kunnen voorleggen aan de gemeenteraad. Dit voorstel wordt waarschijnlijk gepresenteerd in de vorm van verschillende scenario’s, waar de raad een keuze uit kan maken.

Deze verwachting spreekt wethouder Alice van den Nieuwboer (verkeer) uit, mede naar aanleiding van de inloopbijeenkomst over dit onderwerp, die enkele weken geleden plaatsvond in de Carrousel. Op deze avond, die deel uitmaakt van de bijna afgeronde tweede participatieronde, konden belangstellenden alle scenario’s bekijken. De avond was drukbezocht, aldus de wethouder. “Er waren veel vragen en zorgen, maar er klonken ook complimenten.” Ook gesprekken met ondernemers in het centrum en andere belanghebbenden maken deel uit van deze tweede participatieronde. Er komen nog steeds reacties binnen naar aanleiding van de inloopavond en de gevoerde gesprekken. “We proberen vragen en opmerkingen zo goed mogelijk te beantwoorden en waar mogelijk te gebruiken om tot een goed ontwerp te komen”, aldus Van den Nieuwboer.

Twee ‘knippen’

Eén ding staat vast: er komen in elk geval twee ‘knippen’ (beweegbare afsluitingen, waarschijnlijk in de vorm van paaltjes die uit de grond oprijzen) in de verkeerscirculatie, een in de Prinses Julianastraat en een in de Vechtkade. Maar waar die precies komen en wat dit betekent voor de route naar woonhuizen, werk of winkels, dat wordt momenteel nader uitgewerkt. “We zien wel dat hier verschillend over gedacht wordt”, aldus Van de Nieuwboer. “We realiseren ons dat er niet zoiets bestaat als één allerbeste oplossing. Daarom zoeken we naar meerdere opties die voldoen aan onze uitgangspunten, te weten een leefbaar, verkeersveilig en goed bereikbaar centrum. Met enkele afsluitingen willen we de drukte in het centrum kanaliseren en verkeersonveiligheid tegengaan. De gemeenteraad kan daarom straks kiezen uit verschillende scenario’s.”

De eerste inloopbijeenkomst, begin september, was het startmoment van de participatie. De gemeente stelt dat het autoverkeer op de Vechtkade een verkeersonveilige hindernis vormt voor fietsers en voetgangers tussen het centrum, de Markt en het Vechtpodium langs de rivier. Ook op de Prinses Julianastraat en de Schurinkstraat zorgt doorgaand verkeer voor hinder. Dit wil de gemeenteraad weren door de beweegbare afsluitingen op de Vechtkade en in de Prinses Julianastraat.

Voorrangsplein

De gemeente werkt samen met adviesbureau Movares. In de eerste plaats om de ‘knip’ in de Prinses Julianastraat, waar de gemeenteraad in juni van dit jaar toe besloot, verder uit te werken. Op verzoek van de gemeenteraad wordt daarbij ook een alternatief van eenrichtingsverkeer nader onderzocht. Om te komen tot een samenhangende aanpak houdt Movares ook enkele andere maatregelen tegen het licht. Zoals een beweegbare afsluiting op de Vechtkade in combinatie met slagbomen op de Markt; een voorrangsplein (in plaats van de huidige uitrit) als kruising aan de noordzijde van de H. Mulertbrug; en een voorrangsplein als kruising aan de zuidkant van deze brug. Daarnaast wordt onder meer bekeken of de beoogde snelheidsverhoging op de Coevorderweg naar 70 km/u – bedoeld om doorgaand verkeer te verleiden tot het kiezen van deze route rond het centrum – eventueel kan worden beperkt tot de eerste bocht bij de Slagenweg/Coevorderweg of de eerste rotonde bij Vlierlanden. Hierbij worden de uitkomsten van een akoestisch onderzoek naar deze maatregelen betrokken.

Er zijn in de participatieronden gesprekken gevoerd met directe belanghebbenden, zoals ondernemers en aanwonenden, maar ook met een klankbordgroep, bestaande uit maatschappelijke organisaties, scholen en verenigingen van plaatselijk belang. Een concreet voorstel komt waarschijnlijk begin januari bij het college terecht. Een eerste indruk van de bevindingen van het onderzoeksbureau is te vinden op

https://verkeerincentrumommen.movares.net/

Tekst: Hans Keesmaat

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.