Museumrondleiders in de leer hoe met jonge bezoekers om te gaan

0269574_Rondleiders-musea.jpg
Museumrondleiders worden geschoold hoe met jonge museumbezoekers om te gaan.

OMMEN – Hoe betrek je jongeren bij de historie? Of hoe ga je met ze om in het museum? Dit en andere aspecten waarmee vrijwilligers van musea te maken krijgen, stonden centraal tijdens de erfgoededucatie in het Tinnenfiguren museum in Ommen.

Vrijwilligers van musea uit Ommen, Hardenberg en Den Ham waren uitgenodigd om in theorie en praktijk te ervaren wat kinderen doen en wat ze beleven en ervaren in musea. Dit ook om de horizon te verbreden van de rondleiders. Met name voor de laagste groepen van de basisscholen is door Vasco, een Twentse vrijwilligersacademie, een training opgezet met de bedoeling museumdocenten of rondleiders te leren hoe jonge kinderen in het museum iets geleerd kan worden. Enkele docenten van deze academie waren naar Ommen gekomen om de cursisten wegwijs te maken.
Uit rondleidingen die werden nagespeeld bleek dat veel jonge kinderen begrippen snappen zoals vandaag, gisteren en eergisteren, maar zich er nog amper een inhoudelijke voorstelling van kunnen maken. Geleerd werd om verhalen kort houden en vragen te stellen, vooral ook omdat kinderen heel graag willen laten zien wat ze al weten.

Voor herhaling vatbaar

De cursus was een initiatief van Petra Stokvisch, cultuur coördinator van de gemeenten Ommen en Twenterand en verantwoordelijk voor het culturele aanbod op de basisscholen in deze twee gemeenten. Alle cursisten waren het er na afloop over eens dat ze veel hebben opgestoken en dat de cursus zeker voor herhaling vatbaar is.

Tekst/Foto: Harry Woertink

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.