Vérgaande herinrichting van de Backxlaan kan nog niet op ieders instemming rekenen

0265027_Backxlaan.JPG
Nieuwleusenaren dachten woensdagavond tijdens het tweede ‘Backxcafé’ mee over de toekomstvisie voor de Burgemeester Backxlaan.

NIEUWLEUSEN – Een maximumsnelheid van 30 km per uur over de gehele lengte van de Burgemeester Backxlaan, overal voorrang van rechts, doorgetrokken fietspaden met eenrichtingsverkeer aan beide zijden. Doorgaand autoverkeer uit de nieuwbouwwijk Oosterbouwlanden zoveel mogelijk via een nieuwe verbinding toeleiden naar de N377, en hoogbouw die op sommige plekken wellicht vijf bouwlagen mag beslaan.

Dat zijn enkele opvallende onderdelen van de conceptvisie die Sjors de Vries, directeur van ruimtelijk adviesbureau Ruimtevolk, woensdagavond presenteerde tijdens het tweede Backxcafé in kulturhus De Spil. Voor een volle zaal met geïnteresseerden ontvouwde hij de uitgangspunten voor de Toekomstvisie op de Burgemeester Backxlaan aan de hand van twintig concrete maatregelen die de gemeente zou kunnen nemen om deze weg veiliger, groener en functioneler te maken. Ruimtevolk ontwikkelde de concept-visie op basis van de feedback die ze eerder had ingewonnen via een online enquête, een dorpswandeling en een eerste Backxcafé in april van dit jaar.

De uitgangspunten die woensdagavond werden gepresenteerd zijn overigens allerminst in beton gegoten. De op- en aanmerkingen die inwoners na de presentatie inbrachten, worden nog verwerkt in een definitieve versie, waar de gemeenteraad zich begin volgend jaar over buigt. De visie is vooral bedoeld als een set richtlijnen waar nieuwe initiatieven van particulieren en bouwbedrijven aan worden getoetst. De vraag ‘Wanneer is het klaar?’ kon De Vries dan ook niet beantwoorden. “De visie geeft duidelijkheid over wat er wel en niet kan als er plannen worden ingediend. Maar het kan een proces van tien tot twintig jaar worden, en misschien wordt de visie over een paar jaar op onderdelen bijgesteld.”

Minder inritten

Een greep uit de overige concrete uitgangspunten: doorgaand verkeer ontmoedigen door verkeersmaatregelen, parkeergelegenheid zoveel mogelijk clusteren (“Er moet wat blik van de Backxlaan af”, aldus De Vries), drie bushaltes die als ‘hub’ fungeren waar je ook fietsen en auto’s kunt parkeren, streven naar een enkelzijdig voetpad langs de gehele weg, het aantal oversteekplaatsen en (nieuwe) inritten minimaliseren (“hoe meer, hoe onveiliger”), nieuwbouw en transformatie moet aansluiten bij maat, schaal en bebouwingsvorm, twee bouwlagen plus één (bewoonbare) kap in woonzones en drie tot maximaal vijf bouwlagen in sommige zones. Met dat laatste wil men bereiken dat de woningbouw geconcentreerd blijft langs de Backxlaan zelf en dat het achterland – karakteristiek voor Nieuwleusen – zoveel mogelijk groen wordt gelaten. Dat laatste geldt overigens ook voor de omgeving van de begraafplaats. De optie van eenrichtingsverkeer is onderzocht, maar heeft teveel nadelen. Een deel van de Backxlaan zou eventueel wel kunnen worden ingericht als een straat waar de auto te gast is, met meer bewegingsruimte voor fietsers en voetgangers.

Lacherig

Niet elk voorstel kon tijdens de presentatie op instemming rekenen. Zo werd de vraag gesteld welke routes het doorgaande verkeer zou moeten volgen wanneer dit geweerd wordt van de Backxlaan. “Andere straten moeten niet de dupe worden van deze maatregelen”, aldus De Vries. “We hopen dat de pijn zich een beetje evenredig verdeelt over de verschillende routes.” Hij opperde dat de maximumsnelheid op de Beatrixlaan mogelijk naar 50 km per uur kan, maar dat leverde lacherige reacties op. “Op het gedeelte met de verkeersdrempels kun je nog geen 20 rijden zonder gelanceerd te worden”, zo viel te horen. Daarnaast pleit De Vries voor veranderend gedrag: “Als we met z’n allen de auto blijven pakken, is daar geen enkel plan tegen opgewassen.”

De visie gaat niet in op de gedetailleerde invulling, stelde hij. Maar juist dat vindt Plaatselijk Belang Nieuwleusen een gemiste kans. “Ze noemen het een visie, maar het is juist de visie die ontbreekt”, aldus voorzitter Arend-Jan Schuurman. “Er is totaal niet gekeken naar de samenhang met andere doorgaande wegen in het dorp, laat staan een volledig verkeerscirculatieplan. We hebben in het voortraject mogen meepraten, maar vinden het jammer dat we deze conceptvisie niet vooraf hebben mogen inzien. Wellicht hadden we dan kanttekeningen kunnen plaatsen die op een bredere instemming hadden kunnen rekenen.”

Tekst/Foto: Hans Keesmaat

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.