OMMEN – “Er is ruim voldoende aanbod aan activiteiten in de gemeente Ommen, maar tot dusver is het heel erg versnipperd. We hebben behoefte aan een afzonderlijke organisatie die dat aanbod samenbrengt en het optimaal voor het voetlicht brengt.” Met deze woorden bracht wethouder Leo Bongers (toerisme en recreatie) de noodzaak onder woorden van de Stichting Marketing Ommen. Deze nieuwe externe organisatie, onder leiding van stichtingsvoorzitter en marketingcoördinator Erik Eggert, werd onlangs opgericht en vorige week dinsdag geïntroduceerd met een ‘kick-off’.
Dat laatste gebeurde tijdens een korte rondvaart met de Vechtzomp over de Vecht en een presentatie bij Erve Vechtdal, bekend van de koesafari. Daar werden de vier medewerkers van de stichting voorgesteld en gaven wethouder Bongers en de voorzitter van de Raad van Toezicht Frans Heerink tekst en uitleg over de doelstellingen van de nieuwe stichting. Naast de voorzitter telt de Raad van Toezicht twee leden en de marketingcoördinator.
Tot 1 januari 2019 waren promotie en marketing via ‘Hart van het Vechtdal’ in handen van de communicatieafdeling van de bestuursdienst Ommen-Hardenberg. Maar na het stuklopen van de ambtelijke samenwerking met de gemeente Hardenberg was Ommen ook in dit opzicht terug bij af, zo verhaalde Bongers. “We stonden opnieuw voor de keus: houden we als kleine gemeentelijke organisatie alles in eigen hand of worden we een regiegemeente die sommige taken uitbesteedt en faciliteert?” Ommen koos voor dat laatste, zodat de gemeente in de nieuwe opzet geen uitvoerende taken meer heeft. Wel vormt ze een vast aanspreekpunt voor de stichting en ziet erop toe dat gemaakte afspraken worden uitgevoerd.
Eigen identiteit
“Citymarketing helpt”, is de vaste overtuiging van Frans Heerink, voorzitter van de Raad van Toezicht. “Kijk naar steden als Zwolle en Deventer: heel verschillend, elk met een eigen identiteit, die mede wordt benadrukt door goede marketing.” Heerink ging onlangs samen met Eggert vrijwel alle buurtschappen af om te inventariseren wat er aan recreatieve en toeristische initiatieven allemaal voorhanden is in de gemeente Ommen. De Twentenaar Eggert, die voor twee dagen per week aan de slag gaat voor Ommen, is niet onbekend met de stad en de regio. “Ik ben altijd al een beetje verliefd geweest op deze omgeving. Als kind kwam ik hier al vaak op vakantie met mijn ouders en later ook met de voetbalvereniging. Verder ben ik als ondernemer betrokken bij een park voor outdooractiviteiten op de Besthmenerberg.”
Eenduidig
Eggert moet in zijn nieuwe functie als directeur/bestuurder en marketingcoördinator vooral een verbinder worden tussen de verschillende belanghebbenden, maar ook met de regio’s Zwolle en Vechtdal. Hij ziet veel mogelijkheden in de verdere ontwikkeling van de marketing voor Ommen. “Het belangrijkste is dat die vele initiatieven op terreinen als cultuur en historie, wonen en werken en vrije tijd worden samengebracht en professioneel en eenduidig worden uitgedragen naar de buitenwereld.”
De Stichting Marketing Ommen gaat bestaande activiteiten ondersteunen met één basiswebsite die een overzicht biedt van alle activiteiten in Ommen. Ook moet er een evenementenkalender komen en kan de stichting ondersteunen bij de organisatie en planning van evenementen.
Eggert vervolgt: “Daarnaast kun je door onderlinge samenwerking activiteiten en evenementen beter op elkaar afstemmen. Zo kun je ook sturing geven aan de spreiding van de drukte. Want in de huidige situatie is het ’s zomers enorm druk in Ommen en is er daarbuiten veel minder te doen. Maar ook in de herfst, winter en lente is een bezoek aan Ommen zeer de moeite waard. Het streven is om het toeristenseizoen kunnen verlengen en zo de drukte wat meer te spreiden.”
Wethouder Leo Bongers (rechts) schudt marketingcoördinator Erik Eggert de hand na de ‘kick-off’ van de Stichting Marketing Ommen. Het plantje dat hij aanbood symboliseert dat ‘het zaadje is geplant’.
Tekst/Foto: Hans Keesmaat