OMMEN – De gemeente Ommen is bereid mee te werken aan het plan van Prorail om de onbewaakte spoorwegovergang bij Vilsteren te vervangen door een houten boogbrug voor voetgangers. Daar is de veiligheid mee gediend, terwijl de recreatieve route voor voetgangers behouden blijft, zo redeneert het college van B&W.
Prorail is al langer bezig om de zogeheten NABO’s (Niet Actief Beveiligde Overwegen) in het spoorwegennet terug te dringen. Het beleid is erop gericht om ze uiteindelijk allemaal op te heffen. De overweg bij Vilsteren, over de spoorlijn Zwolle-Emmen, is zo’n onveilige overgang. Omdat de gronden aan beide kanten van het spoor deel uitmaken van Landgoed Vilsteren en dus particulier eigendom zijn, is het plan in strijd met het huidige bestemmingsplan. Daarom wil Prorail een procedure starten voor de aanvraag van een omgevingsvergunning. Het college van Ommen is bereid om het hiervoor benodigde besluit te nemen.
Omdat het nog steeds af en toe mis gaat op onbewaakte overgangen, wil het ministerie van Infrastrustuur en Waterstaat dat Prorail vóór 2028 alle NABO’s heeft opgeheven. Ook Ommen vindt dat de gekozen oplossing in Vilsteren bijdraagt aan de veiligheid. De provincie Overijssel heeft al eerder ingestemd met het voornemen. Formeel zou ook de gemeenteraad voor dit besluit een verklaring van geen bedenkingen moeten afgeven, maar de raad gaf al in 2011 een algemene verklaring van geen bedenkingen af voor verschillende categorieën. Deze geldt onder meer voor ‘de aanpassing van bestaande weg- en waterinfrastructuur’. Zo’n besluit hoeft voor dit plan dus niet meer afzonderlijk te worden genomen. Wel kunnen inwoners nog bezwaar maken in de periode dat het plan ter inzage ligt.
Bosbouw
Er verandert wel wat door het plan van Prorail. In de huidige situatie is de overweg geschikt voor voetgangers, maar ook voor motorvoertuigen die worden gebruikt voor bosbouw. Die laatste categorie kan straks geen gebruik meer van maken van de oversteek en zal dus moeten omrijden. Zowel Prorail als de gemeente Ommen gaat ervan uit dat het hierbij gaat om een zeer beperkt aantal verkeersbewegingen. Prorail heeft het plan afgestemd met de eigenaar van landgoed Vilsteren, maar er is geen gericht participatietraject gevolgd. De locatie heeft geen direct omwonenden.