Jumbo Kamphuis en Historische Kring lanceren stickeralbum over geschiedenis van Dalfsen

0247939_Actie_Jumbo.JPG
Zaterdagmiddag werd de nieuwe actie rond het historische stickeralbum officieel geïntroduceerd bij Jumbo Kamphuis. V.l.n.r. Historische Kring-voorzitter Jan Sibelt Gerard Haarman Ronald Kamphuis Jan Rosink en Aly Nijland.

DALFSEN – Jumbo Kamphuis presenteert in samenwerking met de Historische Kring Dalfsen een nieuwe actie, die deze week van start gaat: een stickeralbum over de historie van Dalfsen in vele facetten. Afgelopen zaterdagmiddag werd de actie en het bijbehorende fotoboek officieel gepresenteerd in de supermarkt.

Op verzoek van Jumbo Kamphuis heeft de Historische Kring in samenwerking met uitgever Retrospect de uitgave ‘Historisch Dalfsen – uniek dorp aan de Vecht’ samengesteld. De uitgave is verbonden aan een stickeractie: bij elke tien euro aan boodschappen krijgen klanten van Jumbo Kamphuis een zakje met vier historische stickers. Door 216 verschillende foto’s te sparen kunnen ze het album completeren. Het fraai vormgegeven boekwerk, met 64 pagina’s en voorzien van een harde kaft, kan in de winkel worden afgehaald tegen inlevering van een flyer die deze week huis-aan-huis wordt verspreid in de kernen Dalfsen, Oudleusen, Hoonhorst en Ankum.

‘Mooie uitdaging’

“We zijn er anderhalf jaar geleden door Ronald Kamphuis voor benaderd”, vertelt Jan Rosink, een van de drie werkgroepleden die zich intensief heeft beziggehouden met de samenstelling van het album. “Natuurlijk zagen we dit als een mooie uitdaging, maar omdat we keuze hadden uit letterlijk duizenden foto’s in ons archief is er veel werk in gaan zitten.” Gerard Haarman en Aly Nijland completeerden de werkgroep.
Ronald Kamphuis vult aan: “De coronatijd heeft natuurlijk voor vertraging gezorgd, maar daarnaast heeft de werkgroep er echt ontzettend veel tijd en overleg in geïnvesteerd. Er is veel nagedacht en veel gespard over de uiteindelijke keuzes.” Gerard Haarman: “We zijn er met zijn allen echt honderden uren mee bezig geweest, met gemiddeld twee vergaderingen per week. Ook in vakanties zijn we doorgegaan en soms is het zelfs nachtwerk geworden. We kwamen steeds een stapje verder: betere foto’s zoeken, teksten aanpassen, lang debatteren over een zin of zelfs een woord, en aansluitend het overleg met de vormgever en de uitgever. Ook die stelde eisen, bijvoorbeeld aan de fotokwaliteit.” Ze kregen op deelgebieden hulp van de Kringleden Carolien Prins (voor het onderdeel opgravingen), Henk van der Beeke (de filmpjes) en Dick Weelink (de QR-codes).

Naast veel tekst en foto’s over uiteenlopende invalshoeken als de Tweede Wereldoorlog, kastelen en havezaten, het onderwijs, bekende Dalfsenaren, de recente opgravingen en zelfs het Dalfser Moppenlied en het Bukkumlied, bevat het album ook QR-codes, die verwijzen naar meer informatie en korte filmpjes op internet. Ze zijn onder meer gelinkt met webpagina’s van de Historische Kring Dalfsen, de site over het DNA van Dalfsen en YouTube.
De actie start officieel deze woensdag en loopt door tot 8 maart. Wie het album dan onverhoopt nog niet compleet heeft, kan terecht op een ruilmiddag die naderhand nog zal worden georganiseerd.

 

Tekst/Foto: Hans Keesmaat

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.