Home / / Tramwagon verbindt verleden en toekomst op ‘laatste reis’

Tramwagon verbindt verleden en toekomst op ‘laatste reis’

NIEUWLEUSEN – De zes man sterke restauratieploeg van museum Palthehof was er drie jaar mee bezig, maar zaterdagmorgen mochten ze vol trots het eindresultaat tonen aan een grote groep belangstellenden.

De historische tramwagon uit 1907 is hiermee begonnen aan ‘zijn laatste reis’, zoals wethouder Jan Uitslag van de gemeente Dalfsen het omschreef: “Hij verbindt niet alleen, zoals vroeger, Nieuwleusen met de buitenwereld, maar ook het verleden met de toekomst.”

Prachtige aanwinst

De manier waarop de goederenwagon van de vroegere Dedemsvaartsche Stoomtramweg Maatschappij (DSM) toeviel aan het museum is al een verhaal op zich. “Ik heb er jaren vlakbij gewoond zonder te weten dat het een tramwagon was. Laat staan dat ik kon vermoeden dat het jaren later een prachtige aanwinst voor ons museum zou zijn”, aldus Hilly Douma, voorzitter van de Historische Vereniging Ni’jluusn van Vrogger, die museum Palthehof bestiert. Jarenlang fungeerde de voormalige wagon als tuinhuisje bij een woning aan de Burgemeester Backxlaan, voordat de oorsprong duidelijk werd. Eigenaar Patrick van der Linde was bereid de vermolmde en verroeste wagon te schenken aan de vereniging, waarna hij in mei 2017 uit de tuin werd getakeld en het grote opknappen kon beginnen.

Gedenksteen

Die klus klaarde de restauratieploeg met minutieuze precisie, waardoor de wagon – uit de serie E, typenummer 33, zoals er nog steeds op te lezen is – nu staat te pronken op het museumterrein, compleet op een stuk spoorrails. Hij gaat daar dienst doen als ‘verhalenwagon’, wat inhoudt dat er historische beelden worden getoond op een touchscreen, dat aansluitend eveneens werd onthuld. Tussen de bedrijven door onthulden Uitslag en kartrekker Geert Schoemaker ook een gedenksteen bij de tramwagon, waarop tekst en uitleg wordt gegeven over herkomst en functie van de aanwinst. Naast de zes vrijwilligers – Geert Schoemaker, Jan Huzen, Jan Schuurman, Wim Schoemaker, Gerard Kerpel en Thijs Visscher – waren ook veel particulieren en bedrijven uit Nieuwleusen betrokken bij de restauratie.
Museum Palthehof kreeg via het project ‘DNA van Dalfsen’ een gemeentelijk budget voor de opknapbeurt. Ook kwam er een cheque van Nieuwleusen Synergie, maar de vrijwilligers moesten deze wel helemaal zelf uitvoeren en staken daar talloze uren in. De tramwagon reed tot net na de oorlog, voornamelijk op de route Dedemsvaart – Den Hulst, langs het kanaal, tot aan het station Dedemsvaart-Staatsspoor, ter hoogte van waar de N377 de spoorlijn Zwolle-Meppel passeert. In de nieuwe functie maakt de wagon ‘een reis door de tijd’, stelde Hilly Douma, en ook Jan Uitslag haalde deze omschrijving aan: “In het verleden verbond hij Nieuwleusen met de buitenwereld. Nu verbindt hij via het DNA-project de verschillende kernen van Dalfsen. Hij steunt op het verleden en bouwt daarop voort aan een zeer stevige toekomst.”

Plattegrond Rollecate

Later die ochtend werd nóg een aanwinst voor het museum onthuld: een gerestaureerde, van rond 1850 daterende plattegrond van het landgoed Rollecate, die jarenlang in het voormalige gemeentehuis van Nieuwleusen hing. Marieke Kraan van KOP Papierrestauraties legde uit dat ook dát karwei een monnikenwerk was. “De kaart was ooit beplakt met plastic folie, in een lijst zonder glas. Daardoor werd het papier steeds bruiner, vooral op de plekken waar de beschermlaag losliet. We hebben het plastic zorgvuldig verwijderd en de kaart in een nieuwe lijst geplaatst. Zo kan hij weer heel lang mee.”

Tekst/Foto’s: Hans Keesmaat

 

SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Lees ook

Gemeente Dalfsen digitaal in gesprek met boeren

DALFSEN – De gemeente Dalfsen sprak door de jaren heen met verschillende groepen inwoners, ondernemers, …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.