Home / / Politiek verwoord: D66

Politiek verwoord: D66

DALFSEN – Verschillende politieke partijen uit de gemeente geven hun actuele standpunten weer. In deze editie is D66 aan het woord.

Geluid kan gevaarlijk, ziek makend en zelfs dodelijk zijn. De Gezondheidsraad en het RIVM bevestigen dit. “De Gezondheidsraad houdt geluidsoverlast verantwoordelijk voor de dood van tientallen tot enkele honderden Nederlanders per jaar,” volgens de website van De Kennis van Nu. https://dekennisvannu.nl/site/media/Ziek-van-herrie/6264 Hoe doet geluid dat? Mensen ziek maken? Over welk geluid hebben ze het? Dat is de aanwezigheid van veel geluid in onze leefomgeving! Weinig spectaculair geluid maar niet minder schadelijk.

Het tv-programma De Kennis van Nu deed een slaapexperiment. Wetenschappers stelden de presentatrice tijdens haar slaap bloot aan vooral verkeersgeluid. Haar hartslag steeg met dertig slagen per minuut terwijl ze gewoon doorsliep. “Je kunt niet gewend raken aan herrie, wel kun je gewend raken aan slecht slapen.” En precies daarin schuilt de stille sloper genaamd “LAWAAI”. Je kunt je ogen sluiten, maar je oren niet. Geluidshinder veroorzaakt slaapgebrek, stress, gehoorproblemen en kan leiden tot hartklachten, bloeddrukverhoging en depressies. Enkele honderden Nederlanders overlijden er jaarlijks aan.
De verstedelijking, groeiende verkeersdrukte en technologische vooruitgang produceren steeds meer lawaai. De helft van alle Nederlanders heeft al last van herrie, volgens cijfers van het CBS. Geluidsoverlast ontlopen wordt steeds moeilijker. Officiële stiltegebieden, vaak midden in de natuur, verdwijnen in rap tempo.

Geluidsnormen

De werkelijkheid is luidruchtiger dan de rekenmodellen van de overheid. Dit baart zorgen, omdat de overheid de neiging heeft die normen nog te versoepelen. Geluidsnormen zijn door de overheid in het leven geroepen om mensen te beschermen tegen een overmatige blootstelling aan geluid. Maar De Kennis van Nu toont aan dat wettelijke geluidsnormen veel vaker worden overschreden dan de overheid laat zien in haar officiële rapportages.”
In 2022 gaat nieuw ruimtelijk beleid in. De Omgevingswet. Dit biedt gemeenten meer ruimte om geluid te accepteren boven de bestaande geluidsnormen. Volgens de GGD en de Gezondheidsraad, zorgt dit ervoor dat geluidsoverlast sneller het eerste milieuprobleem van Nederland zal zijn. Met de grootste (negatieve) gevolgen voor de menselijke gezondheid. De GGD pleit juist voor strengere geluidsnormen. Ten gunste van de volksgezondheid.

Wegverkeer

De meeste geluidsoverlast komt van het wegverkeer. Helaas informeert de overheid ons (nog) niet goed over de hoeveelheid lawaai die in Nederland wordt geproduceerd. Het ministerie stelt dat 96 procent van de snelwegen onder de wettelijk vastgestelde geluidslimiet blijft. Maar meetonderzoek laat zien dat het werkelijke percentage maar ongeveer 40 procent is. Het ministerie berekent met computermodellen of verkeersgeluid binnen de normen blijft. Dergelijke modellen kennen we van Lelystad Airport (met veel fouten) en ook van de N348 in Lemelerveld. De besluitvorming is daar door de Provincie en de gemeente gebaseerd op een geluidsmodel op basis van maximaal 70 km per uur in de dorpskern tussen de verkeerslichten. Die 70 km borden zijn al lang weg maar hoe zit het met dat besluit en de gevolgen ervan? Plaatselijk Belang Dalfsen heeft onderzoek gedaan naar de gevolgen van het verkeer op de Rondweg voor de leefomgeving in Dalfsen.
Werk aan de winkel dus! Reageren kan via e-mail b.schrijver@raaddalfsen.nl
Fractie D66 Dalfsen. Of bel 06-81424409. Uw geluid telt. Wij luisteren.

Lees ook

Boosterprik mogelijk in alle gemeentes GGD IJsselland

REGIO – Mensen die wel een boosterprik wensen, maar daarvoor niet ‘helemaal’ naar Deventer, Hardenberg …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.