Home / / Politiek verwoord

Politiek verwoord

DALFSEN – Verschillende politieke partijen uit de gemeente geven hun actuele standpunten weer. In deze editie is D66 aan het woord.

Als D66 Dalfsen hopen wij dat u ondanks de beperkende maatregelen wel voldoende aan uw ontspanning toegekomen bent. Nu de vakantieperiode voorbij is start ook het werk van de gemeenteraad weer op. De uitnodigingen van inwoners en organisaties om de gemeenteraad te informeren of te overleggen stromen weer binnen. Om het werk als gemeenteraadslid en dus als volksvertegenwoordiger goed te kunnen doen is het van belang om vooraan in het proces betrokken te zijn en/of betrokken te worden. Dus niet om 5 voor 12 als bijna alles al in kannen en kruiken is.
In mijn vorige column ‘Het recht van de snelste’ beschreef ik een boek waarin een journalist en een wetenschapper op zoek gaan naar een antwoord op die ene belangrijke vraag: van wie is de straat? Ze ontdekken dat het verkeer onze publieke ruimte heeft overgenomen- en laten zien dat een heel andere inrichting mogelijk is.
Afgelopen zaterdag was ik op uitnodiging van Plaatselijk Belang Nieuwleusen op de parkeerplaats bij bakkerij Timmer. Zij lieten daar mooi zien met een buurtpresentatie hoe ze met goeie argumenten het oorspronkelijke plan qua aanpassing van de N377 in Nieuwleusen hebben beïnvloed en veranderd. Met ondersteuning op argumenten door de Gemeente Dalfsen richting de Provincie Overijssel.
O.a. ‘het mooier maken van de ventweg (=erftoegangsweg), zal leiden tot een gezonder leefklimaat, beter welzijn en woongenot’. Op de ventweg wordt een snelheid van 30 km gehanteerd. Een openstaande vraag is: Betekent hanteren hetzelfde als handhaven? Of is het alleen een bord? De afstand tussen de rotondes Evenboersweg en Backxlaan is ongeveer 250 meter. LARGAS rotondes die bedoeld zijn als snelheidsbrekers, met oversteekplaatsen er vlakbij. LARGAS staat voor LAngzaam Rijden GAat Sneller. In de praktijk betekent oponthoud door een rotonde vaak: direct erna gasgeven net als bij een verkeerslicht.

Inspiratie

Zelf woon ik in Lemelerveld en de praktijk is dat in de Nieuwstraat in Lemelerveld tussen twee verkeersdrempels op 150 m afstand van elkaar 50-60-70 km gereden wordt, op een bedrempelde klinkerweg, in een 30 km woonzone, op een erftoegangsweg. Die weg wordt ook gebruikt als een doorgangsweg voor zwaar vrachtverkeer, fietsers, jeugd, kinderen en recreanten. Wachten we hier eerst op een stijgende curve in de ongevallenstatistiek?
In Nieuwleusen wordt gesproken over thema’s als gezondheid, welzijn, woongenot. Geluidshinder in relatie tot de rijsnelheid veroorzaakt gezondheidsschade zoals blijkt uit onderzoek. Een extra argument dus voor de noodzakelijke handhaving van de maximale rijsnelheid. Maar misschien is er meer mogelijk als er maar middelen beschikbaar worden gesteld.
Binnenkort bespreek ik met enkele betrokken inwoners van Lemelerveld de situatie rond de al aangepaste N348 bij Lemelerveld. En de geluidsoverlast die daar ervaren wordt. De inspiratie uit de aanpak van Plaatselijk Belang Nieuwleusen komt daarbij goed van pas. Bereikbaarheid en leefbaarheid kunnen prima samen gaan. Inwoners weten wel hoe dat het beste kan. Wat in Nieuwleusen kan, kan ook in Lemelerveld en andersom. Heeft u nog goede raad voor ons? Email: b.schrijver@raaddalfsen.nl of bel de fractievoorzitter Ben Schrijver 06-81424409 We horen het graag!

Lees ook

Inzameling Leger des Heils

DALFSEN – Kleding, schoenen en vodden voor het Leger des Heils kunnen op donderdag 30 …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.