Home / / Humanitas helpt om overzicht en orde aan te brengen

Humanitas helpt om overzicht en orde aan te brengen

HARDENBERG/OMMEN – Al meer dan 75 jaar zorgt de vereniging Humanitas voor het opzetten en continueren van activiteiten voor mensen die tijdelijk een steuntje in de rug nodig hebben. Zo voert de Humanitas-afdeling Hardenberg-Ommen al meer dan vijftien jaar ‘Thuisadministratie’ uit. Dit wordt gedaan door geschoolde vrijwilligers. Ze helpen mensen weer overzicht en orde aan te brengen in hun uitgaven en hun post. Doel is dat iemand het na pakweg een jaar weer zelf kan.

Een nieuw gezicht bij Humanitas Hardenberg/Ommen is coördinator Trudy ter Avest, zij is de opvolgster van Francis Zoethout en zij zorgt er onder andere voor dat de hulpvraag van iemand in beeld wordt gebracht. Daarna wordt er een passende vrijwilliger gevonden en alles in goede banen geleid.

Overzicht

De hulp die Humanitas Thuisadministratie biedt, is om met de inzet van een vrijwilliger weer overzicht te krijgen. Dit doet de vrijwilliger niet één keer maar wekelijks gedurende ongeveer een jaar, totdat je weer alleen verder kunt. Het overzicht zelf geeft vaak al veel rust. Daarna kun je stapsgewijs verder met de oplossingen. De hulp gaat meestal in kleine stappen: een vrijwilliger helpt je je post te ordenen, de inkomsten en uitgaven op een rijtje te krijgen, je uitgaven te plannen en te sparen. Er is aandacht voor de dure maanden, er wordt gekeken of alle toeslagen goed zijn aangevraagd en of er voorzieningen en regelingen zijn waar gebruik van gemaakt kan worden.
Het komt steeds vaker voor dat er ook achterstanden zijn en er gewerkt moet worden aan een overzicht van de schulden. Soms is het voldoende om met een enkele schuldeiser een betalingsregeling af te spreken, maar dan wel eentje die je ook kunt nakomen. Het kan ook nodig zijn dat de hulp van de gemeentelijke schulddienstverlener wordt ingeroepen. De vrijwilliger kan hierbij helpen en vertellen wat er staat te gebeuren. Het is een spannende stap, die je gemakkelijker samen met iemand zet. Uiteindelijk maakt het je hoofd weer wat leger en dat geeft rust.
Voor hulp van Humanitas Thuisadministratie kun je jezelf aanmelden of kan een instantie je aanmelden. Er volgt een intakegesprek door de coördinator en daarna wordt eventueel een vrijwilliger ingezet.
Heb je interesse in ons werk, wil je graag hulp of meer informatie, dan kun je contact opnemen met Trudy ter Avest via ta.hardenberg-ommen@humanitas.nl of je kunt bellen naar 06-35113691 (tijdens werkdagen).

Lees ook

Het Boek van de Week

‘De moord op Windsor Castle’ van S.J. Bennett Het is in juni een drukke tijd …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.