Home / / Fietstunnel onder Slagenweg moet veiligheid verbeteren
SAMSUNG CSC

Fietstunnel onder Slagenweg moet veiligheid verbeteren

OMMEN – Door de Vechtkade en een deel van de Julianastraat met een beweegbare ‘knip’ – bijvoorbeeld een poller of een slagboom – af te sluiten, wil de gemeente Ommen het centrum leefbaar en bereikbaar houden. De noordelijke rondweg (een stukje van de N347) moet dan eerst geschikt worden gemaakt voor doorgaand verkeer. Om de doorstroming aan de noordkant van het centrum te bevorderen en de veiligheid te waarborgen, komt er een fietstunnel onder de Slagenweg.

Dit zijn de meest in het oog springende plannen van een samenhangend pakket aan verkeersmaatregelen dat burgemeester en wethouders deze maand voorleggen aan de gemeenteraad: op 17 juni in de commissievergadering en op 1 juli in de raadsvergadering. De fietstunnel moet komen bij de rotonde waarmee de Slagenweg op de Haarsweg aansluit. Met de maatregelen in en rond het centrum wil de gemeente stimuleren dat doorgaand verkeer om het centrum heen de noordelijke rondweg volgt: de route Coevorderweg, Slagenweg en Balkerweg. Ook Ommen-zuid wordt daarmee beter bereikbaar.
Alle maatregelen zijn direct en indirect het gevolg van het voornemen om de Vechtkade gedeeltelijk af te sluiten, om zo het drukke centrum te ontlasten. Het college van B&W stelt voor aan de gemeenteraad om de noordelijke rondweg geschikt te maken voor doorgaand verkeer, met mogelijk een verhoging van de maximumsnelheid naar 70 km per uur op de Coevorderweg. Daarna wordt op de Vechtkade en in de Julianastraat een beweegbare afsluiting geplaatst om het doorgaande verkeer te weren.

2,5 miljoen euro

De fietstunnel in de doorgaande route – geschatte kosten zo’n 900.000 euro – moet de veiligheid van fietsers waarborgen. De rotonde op de kruising van de Haarsweg en de Slagenweg is nu al één van de drukste in heel Ommen. Vooral vanwege de sportvelden en de Aldi in de buurt en de verwachting is dat het alleen maar drukker wordt als er in de omgeving enkele scholen bij komen.
Met dit nieuwe planonderdeel, dat de gemeente afgelopen week lanceerde, komt het prijskaartje van het totale pakket aan maatregelen op zo’n 2,5 miljoen euro. Andere verkeersmaatregelen zijn onder meer een vrijliggend fietspad op de Chevalleraustraat (350.000 euro), herstructurering van de Prinses Julianastraat en Schurinkstraat (in totaal 550.000 euro) en de aanpak van de verbinding tussen de Hessel Mulertbrug en het NS-station (150.000 euro).
Met de knip in de Vechtkade en de Julianastraat is deze straks alleen toegankelijk voor hulpdiensten, bestemmingsverkeer en (vracht)verkeer dat de winkels bevoorraadt. De parkeerplaats bij de Markt blijft overigens ook vanuit zuidelijke richting bereikbaar, wanneer de gedeeltelijke afsluiting van de Vechtkade een feit wordt. Maar hier kan voortaan uitsluitend bestemmingsverkeer terecht; doorgaand verkeer moet omrijden via de nieuwe route. Wethouder Leo Bongers is niet bang dat sluipverkeer via Vilsteren richting Dalfsen zal toenemen, al signaleert hij wel dat die kans erin zit. “Ik schat dat het één tot twee jaar duurt voordat een nieuwe route bij mensen in het geheugen zit.”

Winnaars

De voorgestelde maatregelen zijn het resultaat van een uitgebreide consultatie van zoveel mogelijk belanghebbenden, die de afgelopen maanden elk hun zegje hebben kunnen doen. Daarin bleek dat de standpunten ver uiteenlopen. Met name winkeliers en horeca-ondernemers in het stadshart zijn tegen omdat ze vrezen voor inkomstenderving. Bongers wil niet spreken van verliezers of partijen die het meest hebben ingeleverd. “Ik denk dat deze plannen alleen maar winnaars opleveren. Het centrum blijft van alle kanten goed bereikbaar, maar de beleving wordt er groter door. Het centrum wordt aantrekkelijker als verblijfsruimte.” De precieze plek van de beweegbare afsluitingen moeten nog nader worden uitgewerkt. Als de gemeenteraad akkoord gaat, worden ondernemers, inwoners en andere partijen opnieuw betrokken bij de consultatie, belooft de gemeente. Dan wordt ook nader overlegd met de hulpdiensten, die in de eerste overlegronde tegen een knip in de Julianastraat waren.

Tekst/Foto’s: Hans Keesmaat

 

SAMSUNG CSC

Lees ook

Zoekplaatje van de Week

In aanwezigheid en zelfs met medewerking van burgemeester Cornelis Pieter van Reeuwijk werden in juni …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.