Home / / Autovrij maken Vechtkade zorgt voor weerstand bij plaatselijke ondernemers

Autovrij maken Vechtkade zorgt voor weerstand bij plaatselijke ondernemers

 

OMMEN – Het plan voor het volledig afsluiten en autovrij maken van de Vechtkade in het centrum van Ommen zorgt voor veel weerstand van plaatselijke ondernemers. Zij hebben grote zorgen dat hun klanten het centrum van Ommen niet meer gaan bezoeken met als gevolg dat winkels zullen moeten sluiten.

Dit vanwege de voorgestelde verkeersmaatregelen die de doorstroming van het verkeer naar het centrum beperken. Een en ander bleek donderdagavond 14 januari in een opiniërend raadscommissievergadering, waar het collegevoorstel werd besproken, goed voor 12 insprekers.

Het steekt de ondernemers dat in het voorgestelde plan geen afwegingen zijn gemaakt waarin de economische effecten van de afsluiting zijn meegenomen. “Wij vrezen dat er met dit ‘overhaast’ principebesluit uiteindelijk een weg wordt bewandeld waarin geen oog meer is voor het belang van de Ommer ondernemers in de binnenstad én aan de zuidkant van Ommen. Wij zijn van mening dat er betere maatregelen zijn, die naast het beperken van het doorgaand verkeer, ook ‘de toerist’ op een gastvrije manier het centrum én Ommen-Zuid laat ontdekken”, aldus een van de ondernemers.

Grote gevolgen

Supermarkt Jumbo deed het dringend verzoek aan de raadscommissie om het collegevoorstel over het principebesluit af te wijzen en de verdere behandeling van het collegevoorstel voor de definitieve vaststelling van de verkeersmaatregelen uit te stellen, in ieder geval totdat een deskundigenbureau de nadelige effecten van de verkeersmaatregelen inzichtelijk heeft gemaakt. Gelet op het groot economisch nadeel dat Jumbo verwacht te ondervinden van de verkeersmaatregelen zal Jumbo genoodzaakt zijn om het daardoor geleden financiële nadeel te verhalen bij de gemeente. Ook verwacht Jumbo dat de beoogde verkeersmaatregelen grote gevolgen zullen hebben voor de klandizie van het gehele Ommer centrum.
Kritiek van de ondernemers is dat in de verkeerskundige analyse op geen enkele manier is ingegaan op de gevolgen die de verkeerskundige maatregelen hebben voor de ondernemers in het centrum. Uit de cijfers blijkt dat sprake is van 32% doorgaand verkeer op de Vechtkade en 68% bestemmingsverkeer. De verbinding blijkt dus vooral gebruikt te worden door lokaalverkeer en dat is heel belangrijk voor het centrum, aldus de ondernemers.

Afsluiting

Bewoners van de appartementen aan de Vechtkade pleitten juist voor afsluiting. De dagelijkse rij wachtende auto’s op de Vechtkade en Hessel Mulertbrug zorgt voor overlast en lawaai. Ook wordt de Vechtkade door wandelaars en fietsers als onveilig ervaren. De afsluiting van de Vechtkade wordt als de oplossing gezien.

In het plan moet het doorgaande verkeer uit zuid- en westelijke richting in plaats van de Vechtkade gebruik gaan maken van de bestaande rondweg via Coevorderweg, Slagenweg en Balkerweg. Ter voorkoming van sluipverkeer op de Julianastraat en Schurinkstraat wil het college ook hier verkeersmaatregelen nemen. Daarbij wordt gedacht aan het maken van een knip in de straten of een eenrichtingsverkeer. Verder is in het plan een onderzoek opgenomen te kijken naar de mogelijkheden voor een fietsbrug over de Vecht en een fietstunnel onder de Slagenweg. Voor de langere termijn wordt gedacht aan het doortrekken van de N341/N347 ter hoogte van de Manitoba-rotonde door het Reggedal om de N-wegen vanuit Den Ham en Lemele met de N348 te verbinden.

De gemeenteraad neemt 28 januari een definitief besluit over het plan tot ontsluiting. Daarna volgt een consultatieronde met inwoners, ondernemers en belangenorganisaties.

Lees ook

Werkzaamheden voorplein gemeentehuis Dalfsen gestart

DALFSEN – Afgelopen week is de renovatie van het voorplein van het gemeentehuis gestart. Medewerkers …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.