Plan voor verbetering veiligheid, doorstroming en leefbaarheid; weg om Mariënheem heen
ZWOLLE – De N35 tussen Wijthmen en Knooppunt Raalte wordt een stroomweg van 100 km per uur; kruisingen worden ongelijkvloers en de weg gaat niet meer door Mariënheem, maar wordt er omheen geleid. Ook volgt er onderzoek naar de overige stappen voor de opwaardering van de N35 naar regionale stroomweg.
Dat zijn uitkomsten van het overleg dat gedeputeerde Boerman heeft gevoerd met minister Van Nieuwenhuizen (IenW) over de N35. De aanpak van de Rijksweg stond op de agenda tijdens het bestuurlijk overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT). In het jaarlijkse overleg worden plannen gemaakt voor de toekomst van bereikbaarheid, water en ruimte in de regio.
Met deze aanpak komt het ministerie voor een aanzienlijk en belangrijk deel tegemoet aan de wensen die er al jaren in Overijssel leven ten aanzien van de N35. Tussen Wijthmen en Raalte wordt de weg een zogenaamde stroomweg waar het verkeer 100 km/u rijdt. Vijf kruisingen worden ongelijkvloers aangelegd met ruimte om in de toekomst de weg verder aan te pakken. Bij Mariënheem zal de weg langs het dorp gaan in plaats van er doorheen, zoals het dorp al jaren wenst. Zowel het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat als Provincie Overijssel investeert 100 miljoen euro in deze aanpak (200 miljoen in totaal dus). De provincie had 120 miljoen gereserveerd voor de hele marsroute. 20 miljoen blijft dus nog in de portemonnee.
Einddoel
Gedeputeerde Bert Boerman is blij met de uitkomst: “We hebben ons de afgelopen jaren samen met onze regionale partners volop ingezet voor de aanpak van de N35. Het opwaarderen van deze belangrijke route tussen de twee topregio’s Zwolle en Twente in Oost-Nederland heeft onze hoogste prioriteit. Die gezamenlijke aanpak werpt nu z’n vruchten af. De afgelopen periode is er door minister Van Nieuwenhuizen constructief meegewerkt aan een aanpak van de knelpunten op deze Rijksweg.”
“En ja, we hadden nog liever de hele marsroute gerealiseerd, maar ik zie het echt als een doorbraak dat er nu door het Rijk een bijdrage van 100 miljoen euro komt om een aanzienlijk deel van de Marsroute te realiseren. Én dat we een einddoel voor ogen hebben waar we gefaseerd naartoe werken: een volwaardige stroomweg waarbij 2×2 mogelijk is. Daar doen we het voor. Bovendien kunnen we nu ook vanuit de al beschikbare middelen meer veiligheidsmaatregelen nemen op het traject Mariënheem-Nijverdal. Onder andere bij Haarle.”