Home / / Belangrijke informatie voor iedere organisatie die is ingeschreven in het handelsregister

Belangrijke informatie voor iedere organisatie die is ingeschreven in het handelsregister

(Advertorial)

REGIO – De Kamer van Koophandel registreert sinds 27 september 2020 extra gegevens. Er bestaat per die datum namelijk een ubo-register. Hieronder legt Notarispost Ommen uit wat een ubo is, hoe je via de notaris in aanraking komt met een ubo en wat het voor jou betekent.

Wat is een ubo?

Ubo is de afkorting voor ultimate beneficial owner, in het Nederlands: uiteindelijk belanghebbende. In verband met de regelgeving uit Europa op het gebied van het tegengaan van fraude en vooral het voorkomen daarvan (bijvoorbeeld witwassen), moet inzichtelijk worden wie er aan de touwtjes trekt in een organisatie. Dat kan zijn iemand die in financiële zin profijt heeft van de organisatie of het voor het zeggen heeft (de beslissingen neemt). Om er achter te komen wie aan de touwtjes trekt, zijn er in de wet criteria opgenomen aan de hand waarvan vastgesteld kan worden wie de ubo is. Bij een B.V. bijvoorbeeld is dat degene die meer dan 25% van de aandelen heeft of het stemrecht. Is er niemand op wie de criteria van toepassing zijn? Dan worden de bestuurders als ubo ingeschreven in het ubo-register.

Ubo-register

Iedere organisatie die is ingeschreven in het handelsregister moet tussen 27 september 2020 en 27 maart 2022 zijn ubo bij de Kamer van Koophandel in het ubo-register inschrijven. Je kunt daarbij onder andere denken aan B.V.’s, N.V.’s, stichtingen en verenigingen, maar ook maatschappen en vennootschappen onder firma’s. Er is een categorie van organisaties die niet een ubo hoeft te registreren, bijvoorbeeld de Vereniging van Eigenaars. Een organisatie kan meerdere ubo’s hebben. Iedere persoon die aan de criteria voldoet, moet worden ingeschreven. Een deel van de gegevens wordt openbaar (zoals dat nu ook is als je als bestuurder van een stichting of B.V. staat ingeschreven) en een deel is niet openbaar maar wel te raadplegen door de politie en opsporingsdiensten. Als iemand politiebescherming krijgt vanwege ontvoeringsdreiging dan kun je een verzoek indienen of de belangrijkste gegevens kunnen worden afgeschermd.

Via de notaris

De notaris is al een tijdje verplicht om bij organisaties die bij de notaris komen, te vragen wie hun ubo’s zijn. Sinds 27 september komt daar het volgende bij: Bij de oprichting van een nieuwe organisatie zoals een B.V., stichting of vereniging moeten we na het ondertekenen van de akte eerst bij de Kamer van Koophandel de ubo(‘s) aanmelden. Vervolgens kunnen we de opgerichte rechtspersoon inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Kom je voor een andere zaak naar de notaris waarbij een rechtspersoon is betrokken? Dan vragen we wie de ubo is, controleren we in het ubo-register of de gegevens die je opgeeft, actueel zijn en als dat niet het geval is dan actualiseren we de gegevens bij de Kamer van Koophandel.

Tot slot

Notarispost Ommen is goed op de hoogte van de nieuwe spelregels bij de Kamer van Koophandel. Als je vragen hebt over het ubo-register, dan helpen wij je graag. Neem contact met ons op via telefoonnummer 0529 – 712 523.

Lees ook

Pleidooi voor behoud molens: ‘Ommen verandert’

OMMEN – “Wie de moeite neemt te wandelen langs De Bollemaat, Den Lagen Oord of …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.