Home / / Vervanging oeververbinding Vecht Junne medio 2021
.

Vervanging oeververbinding Vecht Junne medio 2021

JUNNE – In 2018 heeft het college de opdracht gekregen van de gemeenteraad om zo snel mogelijk een nieuwe brug te realiseren over de Vecht in Junne. Deze is al sinds 2017 afgesloten voor landbouwvoertuigen en vrachtwagens. Ook de hulpdiensten kunnen niet meer van de brug gebruik maken en moeten in een noodsituatie kilometers omrijden.

Tekst/Foto’s: Gina van Elburg

“Het college is voortvarend met de opdracht aan de slag gegaan. In eerste instantie was het plan om de brug en de stuw integraal te vervangen. Nieuwe inzichten bij het waterschap Vechtstromen hebben ertoe geleid dat eerst zal worden onderzocht of de stuw gerenoveerd kan worden”, legt wethouder Leo Bongers uit. Voor de gemeente Ommen staat dit los van de nieuwe toekomstgerichte oeververbinding. De planning voor het realiseren van de nieuwe brug is inmiddels gereed.

Omwonenden

De omwonenden zijn gedurende het proces door middel van informatiebijeenkomsten op de hoogte van de ontwikkelingen gehouden. Wethouder Bongers meldt dat er geen negatieve reacties uit de samenleving zijn gekomen en geeft aan dat er volgend jaar gestart gaat worden met de bouw van de nieuwe brug. Een van de omwonenden laat tijdens de laatste bijeenkomst weten dat hij het niet eens is met de woorden van de wethouder. “In de zomervakantie hebben wij in de media kennis genomen van de plannen van de Volkspartij Ommen Vooruit (VOV). Deze lokale partij overweegt om naar de rechter te stappen omdat zij het niet eens is met het politieke besluitvormingsproces”, aldus Marcel Stoel.

Hij heeft eerder de publiciteit gezocht om te laten weten dat hij, met een aantal andere bewoners, niet voor een nieuwe brug is. Hij maakt zich zorgen om de gevolgen van de nieuwe brug voor de natuur, de smalle wegen en de veiligheid van de buurtkinderen en het mogelijke sluipverkeer. “Wat een lokale partij aan de media doorgeeft, is aan die partij en niet aan het college gelegen. Wij hebben een unanieme opdracht van de raad gekregen zonder enig voorbehoud om voor vervanging van de oude brug te zorgen”, legt Bongers uit.

Asociaal

Stoel haalt fel uit tegen één van de aanwezige vertegenwoordigers uit de wijk Zeesse/Schammelte wanneer deze aangeeft dat er sinds 2017, 4000 zware landbouwmachines en vrachtwagens per week zijn wijk kiezen om zich een weg verder in het Vechtdal te banen. “Wij zouden het heel fijn vinden dat de brug in Junne spoedig gerealiseerd wordt zodat vooral het zware landbouwverkeer en het vrachtverkeer niet meer door de straten hoeft.” De Zeesserweg is versmald en fietsers hebben voorrang maar in de huidige situatie komen de fietsers in de verdrukking. “Deze bewoner van de wijk Zeesse/Schammelte zegt wel dat hij op persoonlijke titel spreekt maar hij is ook raadslid en wil dat die genoemde 4000 vrachtwagens straks door Junne gaan en niet meer via Zeesse/Schammelte. Ik vind dat heel erg asociaal”, aldus Stoel.

De ervaren dagvoorzitter Van Zundert grijpt tijdig in met de opmerking dat hij de zorgen over de veiligheid van de aanwezigen begrijpt en dat de gemeente deze zorgen serieus neemt.

Veiligheid

Landbouwer Bert Zandman uit Beerze heeft al eerder aangegeven dat hij met zijn landbouwmachines grote problemen heeft om de Vecht te passeren. Hij wordt gedwongen om te kiezen voor de wijk Zeesse/Schammelte.“Op de Schammelte liggen parkeerhavens en ook de Johan Seckelschool bevindt zich aan deze weg. Hier worden dagelijks veel leerlingen opgehaald door speciaal vervoer. Het is voor ons vrijwel onmogelijk om hier te rijden. De veiligheid komt in het gedrang.” In de nieuwe situatie komt er een ontheffing voor de bewoners en agrariërs in het gebied rondom de brug. Alle ondernemers kunnen dan vrij hun werkzaamheden aan beide zijden van de brug uitvoeren.

Toerist in het Vechtdal

Afgelopen week ontving het college een brief van Ron Spuibroek, hij en zijn vrouw zijn vaste vakantiegangers in Junne. Ron geeft aan dat hij in de discussies over de brug de positie van de toerist mist. Jaarlijks bezoeken zo’n 2,5 miljoen toeristen het mooie Vechtdal voor een dagje of voor een langer verblijf. Deze toeristen gaan lopend of per fiets, brommer, motor, auto naar de diverse toeristische trekpleisters en trekken de natuur in.

“Het belang van de ontsluiting van het gebied rond de Vecht in Junne is van een groter belang dan alleen dat van de lokale bewoner.” Hij vervolgt zijn brief met de opmerking dat het in Nederland niet toelaatbaar is dat een heel gebied zo lang afgesloten blijft. De verkeersborden die het verkeer al jarenlang een andere kant opsturen omdat er staat vermeld dat de doorgang is gestremd is een doorn in het oog van de toerist.

“We worden door deze borden misleid want de brug is alleen niet toegankelijk voor caravans, campers en vracht- en landbouwverkeer en de hulpdiensten. De parkeerplaats bij de brug kan dus wel gewoon gebruikt worden om te parkeren, de kano te water laten en om met de fietsen vanaf daar een mooie route te fietsen.” Op de vraag aan de wethouder of de borden verwijderd kunnen worden, zei hij; “Ik ga ervan uit dat ze er niet meer zo lang zullen staan omdat de brug er spoedig zal komen”, aldus de wethouder.

 

Lees ook

Feuilleton: Retourtje Hammersloo – Hoofdstuk 2

(door Miny Vroegindewey) Herinneringen Als gebiologeerd bleef ik naar de televisie staren en lang verdrongen …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.