Home / / Veelgestelde vragen over de CoronaMelder

Veelgestelde vragen over de CoronaMelder

REGIO – De praktijktest van CoronaMelder in Overijssel is in volle gang en de app is al ruim een miljoen keer gedownload. Voor sommigen was het installeren van de app eenvoudig, anderen kregen hier hulp bij via de Helpdesk CoronaMelder. De helpdesk beantwoordde ook veel vragen over de werking van de app, privacy en op welke telefoons CoronaMelder werkt. In dit artikel zetten wij zes veelgestelde vragen op een rij. Hoe werkt CoronaMelder?

Als je je bij de GGD laat testen op corona en het coronavirus blijkt te hebben, word je gebeld door de GGD. De medewerker van het bron- en contactonderzoek vraagt dan of je CoronaMelder gebruikt. Zo ja, dan kun je samen met de GGD melden in de app dat je positief getest bent. Vervolgens krijgen andere appgebruikers die ten minste vijftien minuten bij jou in de buurt zijn geweest (en de CoronaMelder app ook op hun telefoon hebben geactiveerd) een melding dat zij op een bepaalde dag in de buurt zijn geweest van iemand met het coronavirus. Als CoronaMelder een risicovol contact vaststelt krijgt de gebruiker een handelingsadvies. In de praktijktest in Overijssel is het advies om een coronatest aan te vragen en in quarantaine te gaan. Ga niet naar werk, maak geen gebruik van het OV, ontvang geen bezoek en houd minimaal 1,5 meter afstand. Zo voorkomen we verdere verspreiding van het virus. Wanneer krijg ik een melding?

Je krijgt een melding als je langere tijd bij iemand in de buurt bent geweest die later positief is getest. Bijvoorbeeld als je:
naar school of werk bent geweest, een borrel of etentje hebt gehad, gesport hebt, met het OV gereisd hebt Fietste iemand voorbij? Dan krijg je geen melding: jullie waren maar kort bij elkaar in de buurt. Hoe download ik CoronaMelder?

CoronaMelder is eenvoudig te downloaden op je telefoon. Als je een Android-telefoon hebt, vind je de app in de Google Play Store. Mensen met een iPhone kunnen CoronaMelder in de App Store downloaden. Ook kun je bellen naar het gratis nummer van de Helpdesk CoronaMelder: 0800 1280. Waarom werkt CoronaMelder niet op oudere smartphones?

De app werkt op iPhones met iOS 13.5 of nieuwer en op de meeste Android-telefoons met Android 6.0 of nieuwer. De reden hiervoor is dat het uitwisselen van de willekeurige codes pas in deze versies van iOS en Android door Apple en Google wordt ondersteund. Hoe gaat CoronaMelder om met mijn privacy?

De app werkt zonder persoonsgegevens of locatiegegevens. Als je telefoon via bluetooth met andere appgebruikers in de buurt contact maakt, is dit via een willekeurige code. CoronaMelder weet dus niet wie en waar je bent. Ook als je het coronavirus krijgt en dit via de app meldt, is dit niet aan jouw persoonsgegevens te koppelen. Zowel als het gebruik van de app als het samen met de GGD melden van jouw positieve testuitslag is vrijwillig. Is of wordt de app verplicht?

Nee, het gebruik van CoronaMelder is vrijwillig. Zowel tijdens de praktijktest, als na de voorgenomen landelijke introductie. Niemand mag je verplichten de app te gebruiken of te laten zien om ergens toegang te krijgen. Meer weten? Lees meer over CoronaMelder op coronamelder.nl of rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-app. Bel voor technische vragen over de app de helpdesk CoronaMelder via 0800-1280.

Lees ook

Volleybalvereniging Flash gestart met nieuw seizoen

NIEUWLEUSEN – Abrupt werd het volleybalseizoen 2019-2020 afgebroken. Na de zomervakantie mocht er weer getraind …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.