Home / / Scholen zijn weer begonnen: ‘Laten we ervoor zorgen dat de ochtendspits verdwijnt’

Scholen zijn weer begonnen: ‘Laten we ervoor zorgen dat de ochtendspits verdwijnt’

Vervolg voorpagina

REGIO – De oproep om ’s morgens zoveel mogelijk thuis te werken gaat over de hele looptijd van VVN’s campagne tot en met half september. Kinderen kunnen die periode dan gebruiken om te wennen aan hun schoolroute, die zij in veel gevallen voor het eerst zelfstandig gaan afleggen of voor hen soms compleet nieuw is.

Beperken verkeersdrukte

Uit VVN’s Flitspeiling 2020, waarin ook de invloed van corona op het verkeer is opgenomen, blijkt dat een combinatie van half thuis werken en half op kantoor werken door bijna de helft van werkend Nederland (48%) ideaal wordt gevonden. VVN-directeur Evert-Jan Hulshof reageert op deze uitkomst: ”Het zou goed zijn wanneer we met elkaar het ‘nieuwe werken’ ook gebruiken om slimmer naar onze agenda’s te kijken. Bijvoorbeeld door in de ochtenden vooral afspraken te plannen die digitaal kunnen plaatsvinden. Zo beperken we de verkeersdrukte. Door de ochtendspits zo goed als uit te bannen bieden we scholieren de ruimte om veilig naar school te gaan. Bovendien geeft dit voor ouders de ruimte om jonge kinderen te voet of op de fiets te begeleiden naar school”, aldus Hulshof.

“Tijdens de coronacrisis hebben we ontdekt dat fysieke afspraken vaak niet nodig zijn. Moet je er toch op uit dan is het raadzaam om de schoolroutes tijdens de schoolspits te mijden en om te kiezen voor gepaste snelheid in plaats van de maximumsnelheid. Ook laat Veilig Verkeer Nederland weten dat het gebruik van een smartphone in het verkeer nooit thuishoort en zeker niet in een periode waarin kinderen in het verkeer weer veelvuldig aanwezig zijn.”

Waardevolle versterking

Met Veilig Verkeer Nederland zien ook veel bedrijven de noodzaak in van VVN’s jaarlijkse campagne ‘De Scholen zijn weer begonnen’. Zo ondersteunen verzekeringsmaatschappij Interpolis, autoleasemaatschappij Athlon Nederland, Picnic, VNA (Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen) Fource en Nextdoor via hun eigen kanalen de campagne, en zorgen hiermee voor een waardevolle versterking en een groter bereik van de campagneboodschap.

Foto: Pixabay.com

Lees ook

Nieuw scorebord voor S.C. Lemele

LEMELE – Vaste bezoekers van Sportpark ’t Zandeinde in Lemele is het zeker niet ontgaan: …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.