Home / / TV en radio niet óver, maar dóór de regio

TV en radio niet óver, maar dóór de regio

Organisatie Zwarte Cross komt met creatief online platform Stamppot en zet in op omroepstatus

HENGELO (GLD) – Feestfabriek Alles Komt Goed BV, het organisatiebureau achter de Zwarte Cross en Mañana Mañana, hoopt volgend jaar te kunnen starten met een eigen aspirant-omroep. Op dit moment is de werknaam nog ‘Stamppot’, maar als het lukt, komt er een andere naam. Daarvoor zijn echter wel eerst 50.000 betalende leden nodig. Vóór 31 december van dit jaar.

“Aan positieve reacties geen gebrek”, stelt Pieter Holkenborg als secretaris van de net opgerichte omroepvereniging. “Maar we moeten dus nog wel flinke stappen maken. ‘Een vet idee’ en ‘supercool’ horen we steeds, maar die leden hebben we wel nodig. Ik herken dat trouwens wel hoor, ik ben niet zo van het hyperige gedoe, dat komt nog wel, denk je dan, maar we moeten het wel gaan halen.”
Even voor de duidelijkheid: Stamppot komt er sowieso. In februari volgend jaar start de Feestfabriek onder die naam met een online platform. In verband met de Mediawet mag de omroep echter niet dezelfde naam dragen als een bestaande mediaonderneming. Holkenborg: “We hebben bij de Feestfabriek een grote stapel ideeën, die konden we op onze festivals en in ons blad niet meer kwijt. Toen kwamen we op het idee om dan maar een online platform te lanceren. Die plannen voor een eigen omroep lagen er ook al een tijdje. In verband met corona en het niet doorgaan van de Zwarte Cross en Mañana Mañana hadden we flink wat extra tijd om erover te brainstormen. Stan Gordijn, een bevriende mediaman die er ook een rol in gaat spelen, meldde toen dat we ons dan wel voor 1 juli moesten aanmelden bij het Commissariaat van de Media. Toen was het doorpakken!”

Gelijkgestemden

Plannen voor de invulling van het platform zijn er genoeg. En die hebben natuurlijk alles te maken met de insteek van de Zwarte Cross en Mañana Mañana. Van livemuziek tot stunts, van columns tot kunst, van absurditeit tot noem het maar op. En dat alles verpakt in minidocumentaires, artikelen, items of exclusieve livesessies. “In de loop der jaren hebben we via onze festivals zoveel creatievelingen leren kennen”, vertelt Holkenborg. “Muzikanten, theatermensen, schrijvers en filmmakers. Daaruit willen we een redactie van gelijkgestemden samenstellen. Kijk, op internet zijn er wel meer platformen te vinden met filmpjes, forums, noem het maar op. Maar die hebben vaak een wat cynischere insteek. En afzeikhumor past niet bij ons.” Hij begint te lachen. “We willen een veilige haven bieden voor het grote publiek. Optimistisch, niet pretentieus, vol zelfspot en creativiteit. Het is niet onze ambitie om maar wat aan te kloten, nee we willen wat toevoegen.”

Concrete ideeën voor de invulling van de zendtijd van de omroep zijn er ook genoeg (denk maar aan de insteek van het platform), maar Holkenborg wacht nog even af. “Want we weten niet of het lukt en als het lukt, hoeveel zendtijd we krijgen. En wanneer. Je kunt wel een kinderprogramma bedenken, maar ja, als we laat op de avond zendtijd krijgen, heeft dat verder niet zo veel nut.”

Apolitiek

Stamppot richt zich op het oneindige universum buiten de bubble van de gevestigde media, stellen de initiatiefnemers zelf. De Achterhoek zal de thuisbasis gaan vormen van de aspirant-omroep. Als we Holkenborg vragen of de redactionele insteek dan een soort ‘het platteland spreekt terug’ wordt, reageert hij wat afwachtend. “Dat weet ik zo net nog niet. Het werd door de media tot nu wel vaak zo geïnterpreteerd. Alsof het een soort Farmers Defence Force-achtige toestand zou worden. Maar dat gaat niet gebeuren. We willen apolitiek zijn. We hebben ook niks tegen de Randstad. Maar in het verleden hebben we bij de Zwarte Cross wel met veel media uit de Randstad en Hilversum te maken gehad. Dan merk je toch dat je vaak op een bepaalde manier wordt weggezet. Daar waren we niet altijd even blij mee. Dus wij willen er anders mee omgaan. In plaats van items óver de regio, items dóór de regio. En dan op een Achterhoekse manier. Dat heeft verder niks met oost-west te maken. Ik ken een club maten uit De Kwakel, een dorp in Noord-Holland. Die kunnen op de fiets naar het centrum van Amsterdam, maar die hebben ook niet zoveel met de stad. Of sommige bubbles in de stad. De provincie is daar ook vlakbij.” Maar een band als Normaal, die een grote stempel heeft gedrukt op de emancipatie van het platteland, creëerde die tegenstelling soms bewust wel. “Dat klopt ook en wij zijn ook zeker verbonden met Normaal, maar wij staan er wel anders in. Die strijd ervaren we ook helemaal niet zo. Of die nemen we niet zo serieus. We trekken niet ten strijde, gaan er niet tegenin, dat is geen issue. Daarover halen we onze schouders op.”

Lid worden van Omroepvereniging Stamppot kost 7,50 euro en is mogelijk via www.stamppot.tv.

Zo’n onlineplatform is natuurlijk leuk en aardig, maar de Feestfabriek is geen charitatieve instelling. Wat is het verdienmodel achter het platform? Holkenborg: “We hebben al een netwerk en bereiken heel veel mensen. Dat is ook wat waard. We gaan daar ook partnerships met andere commerciële partijen mee aan. Puur om het bereik. Soms met een gesloten beurs, soms met een financiële component. We hebben voor het platform al een grote sponsor gevonden. Met de Zwarte Cross hebben we nooit geadverteerd. We hebben laten zien dat je op een organische en creatieve wijze ook een grote doelgroep kunt bereiken. En dat is interessant voor sponsoren. Maar we houden het exclusief. We willen geen enorme waslijst.”

Foto: Rogier van den Berg

Lees ook

Boek van de Week: ‘Kom, Atir kom: de legendarische voetreis met een giraffe van Marseille naar Parijs in 1827’

Etienne Geoffroy Saint-Hilaire, directeur van de dierentuin in Parijs en ook nog in het bezit …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.