Home / Nieuws / ‘Verder uitstel besluitvorming N35 niet acceptabel’

‘Verder uitstel besluitvorming N35 niet acceptabel’

Provincie en gemeenten niet blij met uitspraken van minister Van Nieuwenhuizen

ZWOLLE – Het nieuws vanuit Den Haag dat minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat van mening is dat verbreding van de N35 tot twee keer twee rijstroken geen ‘doelmatige oplossing’ is, is ingeslagen als een bom. “Verder uitstel van de besluitvorming is voor omwonenden en ondernemers niet acceptabel”, meldt gedeputeerde Bert Boerman. “Wij vinden het onbegrijpelijk dat er weer maanden overheen moeten gaan voordat de minister in overleg treedt met de provincie”, stelt Laurens de Lange, voorzitter VNO-NCW Overijssel.

Samen met Bas van Snippenburg, voorzitter van MKB-Nederland Midden schreef hij een brief waarin zij hun zorgen uiten over het gebrek aan vooruitgang aangaande de N35. Die brief is ondertekend door meerdere organisaties en de betrokken gemeenten (dus ook Raalte).

Van Nieuwenhuizen (I&W) liet vorige week dinsdag weten dat het nog wel tot het najaar kan duren, voordat er nadere stappen te verwachten zijn. Gedeputeerde Bert Boerman: “Ik betreur het verdere uitstel zeer. We hadden verwacht dat de minister eerder zou ingaan op het flinke bedrag aan cofinanciering dat de provincie heeft klaarstaan voor de aanpak van de N35.” De provincie Overijssel heeft aangeboden 120 miljoen euro mee te financieren in dit rijksproject.

Uit recent onderzoek dat het ministerie van I&W samen met de provincie Overijssel heeft laten uitvoeren naar de N35, kwam naar voren dat de knelpunten op het gebied van verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid nog groter zijn dan gedacht. De minister plaatst daar kanttekeningen bij, maar juist daarover het gesprek moeten gaan, aldus Boerman. “Het verdiepend onderzoek laat zien dat de inrichting van de N35 tussen Zwolle en Twente, nu nog twee keer één rijbaan met verkeerslichten, zijwegen en 80 km/uur, niet geschikt is voor de grote aantallen auto’s en vrachtauto’s die nu en in de toekomst van deze Rijksweg gebruik maken”, zo schrijft de provincie in een persbericht. “Dit zorgt de komende jaren voor steeds meer verkeersongevallen, filevorming en vertragingen met extra uitstoot van uitlaatgassen en een nog verdere aantasting van de leefomgeving van omwonenden.

Om alle knelpunten voor de lange termijn in één keer goed aan te pakken, is de verbreding naar twee keer twee rijbanen met ongelijkvloerse kruisingen en 100 kilometer per uur de beste optie, zo blijkt volgens de provincie uit het verdiepend onderzoek van het Rijk. De globale kosten hiervoor worden nu geraamd op 475 tot 500 miljoen euro. Ook andere opties om de weg te verbeteren zijn onderzocht, maar blijken volgens de provincie slechts een beperkte oplossing te bieden.

Brief

De brief van Laurens de Lange, voorzitter VNO-NCW Overijssel en Bas van Snippenburg, voorzitter van MKB-Nederland Midden, is ook ondertekend door MKB Regio Zwolle, TLN Regio Oost, ANWB, Bouwend Nederland Regio Oost, Regioraad Oost evofenedex, Port of Zwolle, Port of Twente, Economic Board Regio Zwolle, Twente Board, Regio Twente en Regio Zwolle (dus ook de betrokken gemeenten). De organisaties roepen de minister op om op de kortst mogelijke termijn in bestuurlijk overleg te treden met de provincie Overijssel en de besluitvorming niet verder op de lange baan te schuiven. Bovendien nodigen ze de minister uit voor een werkbezoek.

De Lange stelt: “De N35 is de belangrijkste verbindingsweg tussen twee economische topregio’s in Oost-Nederland: Regio Zwolle en Regio Twente. Om bedrijven te behouden voor Oost-Nederland én nieuwe economische activiteit aan te trekken, zijn goede vestigingsvoorwaarden en een optimale bereikbaarheid essentieel. De hoogst noodzakelijke aanpak van de N35 zou niet alleen de economische bedrijvigheid ten goede komen, maar ook de leefbaarheid en de verkeersveiligheid.”

Prioriteit

In de brief benadrukken ze dat niet alleen de Tweede Kamer, maar ook de provincie Overijssel de corridor Zwolle-Twente benoemd heeft als belangrijkste prioriteit. “De uitbreiding van de N35 is een dossier dat alle betrokkenen, inclusief uw ministerie, al lang bezighoudt. Zo nam de Tweede Kamer eind 2018 een motie aan waarin het kabinet wordt opgeroepen om het opwaarderen van de N35 tot een twee keer tweebaans 100 km/u weg als prioriteit aan te merken.

In juni 2019 herhaalde de Kamer de oproep om zo snel mogelijk uitvoering te geven aan deze motie en met de provincie Overijssel tot een sluitende financiering te komen. Wegens gebrek aan voortgang sprak de Kamer eind 2019 met ruime meerderheid opnieuw de wens uit zo spoedig mo gelijk een knoop door te hakken over de aanpak van de problemen op de N35. In een andere, door 145 Kamerleden ondersteunde motie, werd de regering verzocht het aanbod van de provincie Overijssel zeer serieus te nemen en in een apart bestuurlijk overleg een gezamenlijk einddoel af te spreken voor de verdere MIRT planning van de N35.”

 ‘Teleurstellend’

Wethouder Wout Wagenmans (Raalte) noemt de mededeling van de minister ‘teleurstellend’. Hij heeft inmiddels een memo gestuurd naar de gemeenteraad waarin hij stelt dat het vrij is aan de raad om ook een brief naar Den Haag te sturen. “Het zou mooi zijn als dat dan samen met de raad van Hellendoorn gebeurt. Eventueel ook met de PB’s. Op dit moment hebben we alle steun nodig.”

Lees ook

Lid van Aero Club Salland omgekomen bij zweefvliegtuigongeluk in Duitsland

REGIO – Een van de twee Nederlandse zweefvliegers die zaterdagmiddag is omgekomen bij een vliegtuigongeluk …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.