Home / / Topdrukte bij Albert Heijn in Ommen: ‘Dit hebben we niet eerder meegemaakt’

Topdrukte bij Albert Heijn in Ommen: ‘Dit hebben we niet eerder meegemaakt’

OMMEN – Klanten wachten rustig op hun beurt, bij de Albert Heijn in Ommen. Een medewerker geeft een extra toelichting op het deurbeleid, dat sinds vorige week dinsdag geldt. De supermarkt mag maximaal één klant per tien vierkante meter tellen, zodat mensen ten minste anderhalve meter afstand kunnen houden. Een winkelwagentje is verplicht. Zijn er geen winkelwagens meer, dan is het even wachten.

“Het team schakelt snel deze week want de ontwikkelingen in crisistijd volgen elkaar in rap tempo op, vertelt Hans Hienekamp, manager van de Albert Heijn in Ommen. “Vanaf deze week hebben we een speciaal boodschappenuurtje voor ouderen ingesteld en hier wordt al goed gebruik van gemaakt. Eenmaal in de winkel geven mensen elkaar de ruimte, hebben ze de tijd om boodschappen te doen en geven zij ook de andere klanten hier de tijd voor. Ze doen dit uit zichzelf. Blijkbaar zijn de nieuwe maatregelen nodig om dit bewustzijn te bereiken. Het werkt en dat is voor nu het allerbelangrijkste.”

Linten en schermen

De afgelopen periode zijn in de winkel veel verschillende maatregelen getroffen waaronder afgeplakte linten voor de noodzakelijke afstand van anderhalve meter. Bij de kassa’s zijn schermen geplaatst en de medewerkers dragen oranje hesjes met daarop het verzoek om afstand te houden. Verder is er veel communicatiemateriaal opgehangen om het winkelen voor iedereen veiliger te maken. Ook wordt er een beroep gedaan op de klant om met de zelfscanapparatuur te werken en zoveel mogelijk contactloos te betalen met als de reden, het boodschappen doen en het afrekenen veiliger te maken.

”In de supermarkt zijn de vulprocessen geoptimaliseerd en maken we de hele dag extra schoon. Met name de contactoppervlakten krijgen meerdere keren per dag een schoonmaakbeurt”, legt de supermarktmanager uit. “We beginnen voor elke shift met een overleg, om elkaar even bij te praten. Wij vinden het erg belangrijk dat je op dit moment van elkaar weet wat er speelt zodat je eventuele verdere acties kan ondernemen. Verder zien we dagelijks toe op de juiste uitvoer van de instructies aan onze medewerkers, zodat we met elkaar zo veilig mogelijk kunnen werken en dat de klant zo veilig mogelijk kan winkelen.

Genoeg voor iedereen

Gelukkig zien we dat de winkel weer voller wordt nu de leveringen weer op gang zijn gekomen. Elke dag krijgen we nu meerdere leveringen om de winkel weer op norm te brengen en dit was ook hard nodig. Ook van hamsteren is bijna geen sprake meer. Er is genoeg voor iedereen, dat besef dringt gelukkig door bij de meeste mensen. Je merkt verder dat mensen niet uit eten gaan en de kroeg niet meer bezoeken. We verkopen nu veel meer drankjes en lekkere hapjes waarmee de mensen het thuis samen gezellig maken.

Dit hebben we niet eerder meegemaakt. Normaal draaien we dit soort omzetten met Kerst, Pasen en Pinksteren. Dan raak je echt in een flow, daar werken we met z’n allen naar toe. Nu is dat niet het geval, dit is niet leuk. En ook niet goed. Voor niemand. Want je weet dat bij collega’s om de hoek, het water tot aan de lippen staat. In Ommen hebben we elkaar juist hard nodig.’’

 

Lees ook

Brandweer naar de Spokkeriete

OUDLEUSEN – Vorige week werd een beginnende bosbrand ontdekt aan de Spokkeriete, door opmerkzame wandelaars. …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.