Home / / Hiermee krijg je te maken als je een auto laat importeren

Hiermee krijg je te maken als je een auto laat importeren

(Ingezonden mededeling)

Het importeren van een auto kan hoe dan ook aantrekkelijk zijn. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen als de auto naar keuze niet verkrijgbaar is in Nederland. Ook kan het importeren van zo’n voertuig voordeliger zijn dan het kopen van hetzelfde model in ons land. Toch heeft dit proces niet alleen maar voordelen, want het kan namelijk ook best lastig zijn.

Het proces van het importeren van een auto begint natuurlijk met het uitzoeken. Zeer waarschijnlijk zal je zoektocht naar de auto van je dromen beginnen op een website. Het kan verstandig zijn om je zoekgebied te beperken, maar dit hoeft natuurlijk niet beslist. Veel Nederlanders die een auto laten importeren doen dit bijvoorbeeld vanuit Duitsland. Er zijn ontzettend veel sites op het internet te vinden die je hiervoor kunt gebruiken.

Vaak hebben dergelijke platformen ook zoekcriteria waarmee je de zoektocht kunt specificeren. Nadat je een voertuig hebt gevonden die je mogelijk wilt kopen wordt het tijd om contact op te nemen met de verkoper. Als je slim bent ga je de auto ook in het echt bekijken, terwijl je dan ook kunt proefrijden. Je hoeft dit overigens niet perse te doen, maar het is wel aanbevolen zodat je zeker weet dat alles werkt naar behoren.

De ANWB heeft op de site een voorbeeld uitgelegd van hoe het importeren in de praktijk werkt. Dit toont ook aan dat het niet altijd voordeliger is dan het kopen van een auto in ons land, al is dit bij het voorbeeld wel het geval. De ANWB heeft namelijk een Volvo uit 2003 voor 6,5 duizend euro op de kop getikt in Göteborg. De auto uit Zweden heeft ongeveer een ton op de kilometerteller. Voor een vergelijkbare auto zul je in Nederland zomaar 13 duizend euro moeten betalen, het dubbele dus. Toch zul je dit verschil niet helemaal in je zak kunnen steken.

Als je de auto zelf ophaalt moet je namelijk ook betalen voor de vliegtickets, bootovertochten, hotels en brandstof. De ANWB moest hiervoor 600 euro betalen. Hierbij komen de kosten van de verschuldigde BPM, 360 euro, een RDW keuring, 100 euro, de kentekenplaten, 56 euro, en de verzekering, 85 euro, bij. In totaal moest er dus 7,7 duizend euro betaald worden. 6,5 duizend euro voor de Volvo en 1200 euro aan bijkomende kosten. Mogelijk had er nog wat bespaard kunnen worden op de autoverzekering. Hiervoor kun je de autoverzekeringen vergelijken. Bovendien is het berekenen van je autoverzekering aangeraden. Dit zorgt er namelijk voor dat je precies weet wat je per maand zult moeten betalen aan premie.

Als je ervoor kiest om een auto te laten importeren dan is het van belang om er eerst zeker van te zijn dat het model echt niet te koop is in ons land. Mocht dit wel het geval zijn, dan moet je uit gaan rekenen wat voordeliger is. Mogelijk is de auto die je wilt gaan aanschaffen in het buitenland vele malen goedkoper dan de gangbare prijs. Je kunt dan geluk hebben, maar vaak zit er een addertje onder het gras. Het is dan ook beter om te kopen bij een merkdealer dan bij particulier.

Het is overigens sowieso niet verstandig om een auto te laten importeren vanuit Zwitserland. Dit Europese land is namelijk geen lid van de Europese Unie. Hierdoor zul je bij import invoerrechten voor het voertuig moeten betalen. Daarnaast kan een valkuil van het importeren van een auto zijn dat het na een paar jaar weer verkocht of ingeruild moet worden, maar dan kan de restwaarde mogelijk lager zijn dan die van een uitvoering die in Nederland is verkocht.

Lees ook

Alle activiteiten van Saam Welzijn stopgezet tot 1 juni 2020

NIEUWLEUSEN – In verband met het heersende coronavirus en de hiervoor ingestelde maatregelen, stopt Saam …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.