Home / / Politiek verwoord Verschillende politieke partijen uit de gemeente geven hun actuele standpunten weer. In deze editie is het CDA aan het woord: Den Haag: dichtbij of ver weg?

“Doe er wat aan, jullie zitten in Den Haag in de coalitie!” Als fractie van een landelijke partij krijgen we dat regelmatig te horen. Zowel als het gaat over onderwerpen die door de Rijksoverheid bepaald worden als over beleid dat we in Dalfsen moeten uitvoeren (denk aan de decentralisaties in het sociaal domein). En terecht! Ook al gaat het vaak over zaken waar we als CDA-fractie uit Dalfsen onze invloed veelal niet direct op uit kunnen oefenen, we benutten wel graag onze lijntjes naar Zwolle (provincie, waterschap) en Den Haag (landelijk). Regelmatig spreken we met partijgenoten op bijeenkomsten in Den Haag of de provincie, recent nog over de stikstofproblematiek, vliegveld Lelystad en de aanpak van de N340 en N377. Overigens werkt het andersom net zo goed, als Kamerleden onze ervaringen willen gebruiken bij hun afwegingen over een onderwerp dat onze inwoners raakt. En met Maurits von Martels in de Tweede Kamer is Den Haag natuurlijk wel erg dichtbij!

Op verschillende onderwerpen werken gemeenten en provincies (verplicht) samen, bijvoorbeeld als het gaat om de transitie naar duurzame energie. Over deze onderwerpen voeren we als CDA-fracties in de regio ook regelmatig overleg. Daarbij laten we ons ook graag prikkelen door niet-CDA’ers die vanuit hun achtergrond weer een ander licht op de materie kunnen schijnen. En dit alles zodat we straks in de provincie- en gemeentehuizen een zo goed mogelijk besluit kunnen nemen. Want daarin hebben we een gezamenlijk belang: het algemeen belang!

Het is overigens een hardnekkig misverstand dat we als lokale fractie van een landelijke partij van hogerop (landelijk of provincie) instructies zouden krijgen, bijvoorbeeld over een in te nemen standpunt. In de praktijk komt het erop neer dat we op de hoogte worden gehouden over alle ontwikkelingen en toegang hebben tot de kennis en ervaring die op andere plekken in het land is opgedaan. We hoeven in Dalfsen vaak echt niet zelf het wiel uit te vinden. Uiteindelijk maken we tijdens een raadsvergadering als individuele raadsleden altijd onze eigen afweging op basis van alle inbreng die we tot ons hebben genomen. Naar eer en geweten. Omdat we dat zelf écht belangrijk vinden en het is in de Gemeentewet ook zo voorgeschreven.

CDA-fractie Dalfsen (v.l.n.r.): Roel Kouwen, Janine Schiphorst-Kijk in de Vegte, Bert Ruitenberg, Wim Massier en fractievoorzitter Betsy Ramerman

Leusense Conferentie

NIEUWLEUSEN – Dr. M.J. Kater (CGK) geeft op vrijdagavond 24 januari (gewijzigde datum) een lezing …