Home / / ‘Herinrichting Julianastraat-Schurinkstraat gaat niets oplossen’

‘Herinrichting Julianastraat-Schurinkstraat gaat niets oplossen’

OMMEN – ‘Inrichting Julianastraat/Schurinkstraat beter en veiliger’ stond vorige week als kop boven een artikel op de gemeentepagina. Bewoners vrezen dat dit ijdele hoop is.

Ella Roelfs-Rijzebol, bewoonster van de Schurinkstraat en lid van de werkgroep die meedacht met de gemeente over het plan: ‘Ik vind herinrichting niet het juiste woord. Het zijn herstelwerkzaamheden, meer niet. Zeker, het wordt hier netjes. Ook worden de markeringen van de fietspaden straks niet meer weggevaagd door de autobanden en krijgen we minder last van het verkeersgeluid. Maar ik ben bang dat de problemen niet worden opgelost. Zolang er niet wordt gehandhaafd op snelheid en op vrachtverkeer dat geen bestemmingsverkeer is, zal er niets veranderen. Ik heb hier nog nooit een snelheidscontrole gezien, terwijl onze straat vaak wordt gebruikt als racebaan. Ik kan u voorspellen: als de politie hier een paar keer komt flitsen en de hardrijders krijgen een flinke bon, dan is het met dat racen gauw afgelopen.’

Fietsersbond

Bard Peskens, die de Fietsersbond vertegenwoordigde in de werkgroep, is evenmin gecharmeerd van het plan dat komend voorjaar zal worden uitgevoerd. ‘De nieuwe inrichting van de weg stimuleert juist dat er harder wordt gereden dan nu al gebeurt. De bushalte in de Julianastraat verdwijnt naar de zijkant en de verkeersdrempels worden vloeiender gemaakt. Daardoor ontstaat een gestroomlijnde weg waar je flink gas kunt geven.’ Peskens heeft raadsleden gesproken die toegeven dat zij over de stoep fietsen omdat ze het te gevaarlijk vinden op de fietsstrook. Een bewoonster van de Julianastraat, ook lid van de werkgroep, bevestigt de constatering van Peskens: ‘Zeker negentig procent van de fietsers gaat hier over de stoep. Je kunt er wel de hele dag politie bij zetten, maar zolang je niet handhaaft en de rondweg niet wordt gebruikt door het doorgaande verkeer, verandert er niets.’

In de nieuwe situatie zijn fietsers nog steeds vogelvrij, verwacht Peskens. ‘De fietsstroken worden breder, maar de weg blijft even breed. Als auto’s willen inhalen, zullen ze nog steeds over de fietsstrook moeten.’ Hij gelooft er niet in dat meer handhaven op snelheid een oplossing is. In de werkgroep heeft hij ervoor gepleit om in de Julianastraat en de Schurinkstraat een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in te stellen. ‘Het is wetenschappelijk bewezen dat als een auto met 30 kilometer per uur een fietser of voetganger aanrijdt, de overlevingskans veel groter is dan met 50 kilometer per uur.’ Peskens verwijst naar het advies van het CROW, het landelijk kennisinstituut voor o.a. de inrichting van wegen. ‘Het CROW hanteert een norm van 30 kilometer op wegen waar kwetsbaar verkeer en autoverkeer zich naast elkaar bewegen. De gemeente zegt dat zij de norm van het CROW volgt, maar dat doet zij dus niet in de Schurinkstraat en de Julianastraat. Daar blijft de maximumsnelheid 50 kilometer per uur.’

Roelfs en Peskens kijken met gemengde gevoelens terug op de rol van de werkgroep bij de totstandkoming van het plan. Roelfs: ‘Er is naar ons geluisterd, maar aan de uitgangspunten in het raadsbesluit met het plan van aanpak, kon niet worden getornd. Daardoor was onze invloed beperkt.’

Collegebesluit

Het college van B en W legt in het besluit over de herinrichting, uit waarom er niet is gekozen voor een 30 km-weg: ‘De snelheidsverlaging leidt niet tot een substantiële reductie van de
hoeveelheid verkeer. Fietsverkeer en autoverkeer worden gemengd en het is dan conform de richtlijnen niet mogelijk zebrapaden aan te leggen.’ Bovendien is de Julianastraat/Schurinkstraat nu eenmaal een ontsluitings- en toegangsweg. Daarom ook, kan niet volledig worden voldaan aan de richtlijnen van het CROW, zo staat in het raadsbesluit met het plan van aanpak. In maart dit jaar heeft de VVD-fractie in de gemeenteraad gevraagd naar de gereden snelheden in de beide straten. In een memo over de snelheden tussen september 2017 en januari 2018, wordt geconcludeerd ‘dat op het gehele traject geen sprake is van structurele overschrijdingen van de toegestane snelheid’. Niettemin wijst het college er in zijn besluit over de herinrichting op, dat er een ‘breed gedeelde wens is om verkeersregels te handhaven (verbod vrachtverkeer en snelheidscontrole)’.

Tekst /foto: Ida Stroosnijder

Lees ook

Inloopspreekuur D66

OMMEN – Op maandag 6 december zou de fractie van D66 Ommen weer een inloopspreekuur houden in de Carrousel. …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.