Een zeer ruime ervaring met andere kavelruilprojecten zoals ‘Kavels voor koeien’ (voor grotere huiskavels rond de boerderij), het Boetelerveld en Raalte-Noord heeft er voor gezorgd dat het in agrarische kringen in Salland bekende duo er alle vertrouwen in heeft. Het belang is in ieder geval groot, zo realiseren ze heel goed. De N35 is op dit moment al erg lastig voor agrariërs die hun kavels aan weerszijden van de steeds drukkere weg hebben liggen. “Agrariërs in Mariënheem vertellen ons dat ze soms hun tractor er echt tussen moeten drukken”, zo kennen Freriks en Tuten de verhalen. “Het is overal lastig en soms ronduit gevaarlijk om met zware landbouwmachines en tractors de weg over te steken.”
Komende jaren wordt de N35 op een flink aantal plekken aangepakt waardoor er minder kruisingen komen. Landbouwverkeer moet dan via parallelwegen flink omrijden, soms zelfs door een dorp als Heino; vervelend voor de boer, maar ook onveilig voor bijvoorbeeld fietsers. Als al je grond aan dezelfde kant van de N35 ligt, dan hoef je die weg uiteraard niet zo vaak meer over te steken. Bovendien is het voor de bedrijfsvoering alleen maar goed als alle kavels dichtbij of zelfs rond de boerderij liggen.
Financiën
Namens landbouworganisatie LTO Salland zagen Freriks en Tuten dus kansen, aangezien de N35 komende jaren flink op de schop gaat. Het liefst waren ze vorig jaar al begonnen, maar dat werd even uitgesteld. “Er ontstond eind vorig jaar toen lokaal en regionaal wat ophef en discussie over die kruisingen en de plek waar ze zouden komen. Dat is onze zaak niet, dus hebben we even gewacht”, vertelt Freriks. Wat nog een voordeel had trouwens, zo voegt hij er vrolijk aan toe. “Want toen naderden de gemeenteraadsverkiezingen en kon je merken dat de wethouders van financiën iets makkelijker met geld over de brug kwamen.” Wethouders in meervoud dus, want Dalfsen en Hellendoorn sloten zich bij het initiatief van Raalte en LTO Salland aan.
Inmiddels zijn ongeveer 235 grondeigenaren, vooral agrariërs, met meer dan 3 ha. grond in een strook van ongeveer 1 kilometer aan weerszijden van de N35, bij elkaar zo’n 3500 ha. aangeschreven. Kavelruilcoördinator Cor Bosch (06-18651086) gaat daarmee aan de slag, samen met projectleider Gerko Hopster. “Maar ook kleinere grondeigenaren en burgers zijn welkom en kunnen zich nog steeds melden”, zo benadrukken Freriks en Tuten die voorzitter en secretaris van de speciale kavelruilcommissie werden. “Of we een bepaalde doelstelling hebben voor de komende 2,5 jaar? Niet echt, maar bij vorige kavelruilprojecten in Salland bleek steeds dat er meer grond dan verwacht geruild kon worden. En de kosten waren altijd lager dan geraamd. Ja, daar zijn we stiekem best een beetje trots op. ”
Zelf kiezen
Deelname is altijd vrijwillig, zo benadrukt het tweetal. “Iedereen kan en mag altijd nee zeggen, je moet zelf de keuze maken. We zijn er niet om elkaar het leven zuur te maken. Natuurlijk kun je het nooit iedereen voor 100 procent maar de zin maken, al is dat wel ons streven. Het punt is dat elke agrariër anders is en in een andere situatie zit. De een is jong en wil groeien, de ander is al een beetje aan het afbouwen, de derde wil meer weidegang of grondgebonden worden. Je ziet echt dat ze nu gaan nadenken; waar wil ik over 10 of 15 jaar met mijn bedrijf staan? En wat moet ik dan nu wel of niet doen?”
De aanpak, waarbij nauw samengewerkt wordt met Rijkswaterstaat, is eigenlijk heel bijzonder, zo benadrukt het duo. “Rijkswaterstaat is gewend om flink door te werken. Ze maken plannen, kopen dan de grond die ze daarvoor nodig hebben, in dit geval zo’n 10 hectare, en gaan dan aan de slag. Tijdens of na het werk komt er dan meestal wel een grote kavelruil. Hier bij de N35 zijn ze dus nu al samen met ons bezig met landinrichting in het hele gebied voordat ze met het echte graafwerk gestart zijn. Die voor hen nieuwe werkwijze vinden ze bij Rijkswaterstaat erg interessant.”