Genoeg is genoeg. Wie naar de onnavolgbare besluitvorming in dit hoofdpijndossier kijkt, verliest direct alle vertrouwen in dit kabinet. En terecht.
Het ‘kabinet ziet het als zijn verantwoordelijkheid om de beste omstandigheden te creëren voor een sterke mainport. Daarom krijgt de luchtvaartsector in Nederland de ruimte om te groeien: nu en in de toekomst’ staat in het rapport ‘Veiligheid vliegverkeer Schiphol’ van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) te lezen. Met als gevolg groei, groei, groei.
In september 2017 werd de top van Schiphol op de vingers getikt voor de grootschalige presentatie van de nieuwste uitbreidingsplannen, terwijl de besluitvorming hierover nog moet plaatsvinden. ‘Ondoordacht en onhandig’, oordeelde het toenmalige kabinet mild. Hooghartig en schandalig, kun je beter zeggen!
Groei boven alles… Met als gevolg dat Schiphol te vol is. Met als gevolg dat gemeenten en provincies nu het mes op de keel wordt gezet om Lelystad Airport in april 2019 te openen als overloopluchthaven. Het OVV oordeelde dat, alvorens welke uitbreiding dan ook, eerst de veiligheid op orde moet zijn. Dit vroeg de fractie van de Partij voor de Dieren dan ook in een motie op 19 december, samen met GroenLinks. De motie werd verworpen door de luchtvaartpartijen VVD, D66, CDA en CU, geholpen door PVV, SGP en Denk .
In de Milieu Effect Rapportage (MER) bleken fouten te zitten. Het uitgangspunt van de kabinetten Rutte 1,2 en 3 dat bij een sterke markt een regelluwe overheid hoort, begint zich steeds vaker te wreken. De overheid is uitgekleed en uitgemergeld. Gelukkig was daar de burger. Zonder de inzet van actiegroepen als HoogOverijssel was het debat op 19 december misschien niet eens gevoerd. Er moest een actiegroep aan te pas komen om de overheid te controleren, te corrigeren en de marktmacht te ontmaskeren. Dat is toch verzaken van de overheid? Hoe sterker de markt, hoe sterker de overheid, dat is het nieuwe verhaal.
De verwachte groei maken de klimaatdoelen onmogelijk, zegt Paul Peeters van de TU Delft. ‘’Geen enkele technische of financiële maatregel gaat dit compenseren’’, concludeert hij .
Om de klimaatdoelen te halen zou de luchtvaart kunnen krimpen naar bijvoorbeeld 300.000 vliegbewegingen per jaar. Niet de zoveelste uitbreiding, maar juist een krimp van de luchtvaart is nodig. En instinctief voelt iedereen ook wel aan dat er ergens iets niet klopt als een retourticket naar Barcelona (19 euro) goedkoper is dan een enkele reis van Den Haag naar Eindhoven (20,30). We hebben het dus voor het grootste deel ook zelf in de hand…
Lammert van Raan
Lid Tweede Kamerfractie Partij voor de Dieren
Meer foto's
