Home / schetsontwerp voor stationsgebied hardenberg

schetsontwerp voor stationsgebied hardenberg

Drukker stationsgebied
Het aantal reizigers dat van en naar station Hardenberg reist, neemt de komende jaren flink toe. Dit komt onder andere door de populaire Vechtdallijnen: de treinverbinding tussen Zwolle – Emmen en Twente – Drenthe. Bovendien zijn er ontwikkelingen in de omgeving van het station, zoals de nieuwbouw van de sporthal op de Sportboulevard en het ziekenhuis. Hierdoor wordt het steeds drukker op het station en in het gebied rond het station.

Toekomstbestendig en veilig stationsgebied
Om ervoor te zorgen dat reizigers in de toekomst veilig en comfortabel via station Hardenberg kunnen reizen, is een nieuwe inrichting van het stationsgebied nodig. Daarom heeft de gemeente Hardenberg in samenwerking met ProRail (beheerder spoor/perron), NS (beheerder station) en de provincie Overijssel een schetsontwerp gemaakt voor een nieuwe inrichting van het stationsgebied.

Tunnel
Belangrijk onderdeel van het schetsontwerp is de aanleg van een tunnel voor fietsers en voetgangers onder het spoor. De tunnel zorgt ervoor dat fietsers en voetgangers het spoor veilig kunnen oversteken. Het perron is vanuit de tunnel bereikbaar met een trap en een lift. Aan beide zijden van het spoor ligt in het schetsontwerp een parkeerterrein zodat er voldoende ruimte is voor reizigers om te parkeren. Aan beide zijden van het spoor komen fietsenstallingen. De bushaltes worden verplaatst zodat reizigers veilig en snel kunnen overstappen van de bus in de trein of andersom. Het stationsgebied wordt volgens het schetsontwerp opnieuw ingericht zodat de omgeving er aantrekkelijk uitziet.

Film
Er is een 3D-animatiefilm gemaakt die goed beeld geeft van hoe het stationsgebied er in de toekomst wellicht uit gaat zien. Omdat details in het gebied nog niet zijn uitgewerkt, zijn in de film voor straatmeubilair, bestrating en groen referentiebeelden gebruikt. Het schetsontwerp, impressies en de film zijn te bekijken op www.hardenberg.nl/stationsgebied.

Financiering
Uit de verschillende onderzoeken is gebleken dat het plan technisch haalbaar is. Voorwaarde voor de aanpassing vanuit ProRail is dat het perron wordt aangepast op de actuele ontwerpvoorschriften en wordt verbreed. Het plan is vanwege de aanleg van de tunnel en het verleggen van het perron en spoor ingrijpend. Er gelden vanuit ProRail en NS strikte regels op het gebied van veiligheid, toegankelijkheid en bereikbaarheid. Daarom zijn de kosten voor de uitvoering hoger dan aanvankelijk is gedacht. De gemeente Hardenberg heeft een bedrag gereserveerd voor de herinrichting van het stationsgebied. Dit bedrag is echter niet voldoende om het plan uit te kunnen voeren. Daarom gaat de gemeente Hardenberg de komende periode in gesprek met partijen die mogelijk een financiële bijdrage kunnen leveren. Het is daarom ook nog niet bekend of en wanneer het plan uitgevoerd wordt.

Lees ook

Hulp bij invullen donorregister

DALFSEN – Vanaf 1 juli 2020 geldt de nieuwe donorwet. Iedereen kan registreren wat hij …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.