Home / vliegtuigen vliegen steeds lager over overijssel

Regionale volksvertegenwoordigers moeten zich beter laten informeren over de laagvliegroutes naar Lelystad Airport. Dat stelt actiecomité HoogOverijssel, dat onderzoek deed naar informatie die Lelystad Airport verspreidt onder regionale politieke partijen.

vliegtuigen vliegen steeds lager over overijssel

HoogOverijssel: “Politici moeten zich beter informeren”

HoogOverijssel stelde dit onderzoek in naar aanleiding van een bezoek van de Overijsselse VVDfractie aan Lelystad Airport, vorige week. “VVD Overijssel heeft zich helaas door Lelystad Airport in slaap laten sussen. Het vliegveld claimt bijvoorbeeld dat ze er naar streeft om boven het oude land op minimaal 6.000 voet te vliegen. Daar kunnen ze wel naar streven, maar ze gaan straks veel lager”, zegt Ben Schrijver van Actiecomité HoogOverijssel.

HoogOverijssel heeft het verslag van de Overijsselse VVD daarom nauwgezet geanalyseerd. “In de praktijk zitten de vliegtuigen straks boven Dalfsen al op 4.000 voet, weten we uit de informatie die openbaar beschikbaar is gesteld. Boven Zwolle en Kampen vliegen ze nog lager. Lelystad Airport moet dat er bij zeggen”.

Volgens HoogOverijssel is het kwalijk dat Lelystad Airport regionale politici verkeerd en onvolledig voorlicht. “Dit zijn mensen die door inwoners van Overijssel zijn gekozen als hun volksvertegenwoordigers. Die horen een compleet verhaal te krijgen. Die leidt je niet om de tuin”, aldus Schrijver.

Het verslag bevat meer onjuiste stellingen, vervolgt de inwoner van Lemelerveld. “VVD Overijssel tekende op dat het vliegveld zorgt voor werkgelegenheid in de regio. Om te beginnen tijdens de bouw. Maar de aanleg van de landingsbaan is gegund aan DuraVermeer uit Rotterdam. En bouwbedrijf J.P. van Eesteren uit Gouda bouwt de terminal.”

Ook stelt de provinciale VVD dat toeristen straks sneller doorreizen naar de Weerribben, Zwolle, en de rest van Overijssel. “Een fata morgana”, legt Schrijver op bedaarde toon uit. “Lelystad Airport wordt een vakantieluchthaven voor Hollandse toeristen die naar Zuid Europa vliegen en weer terugkeren. Er komt geen buitenlandse toerist aan op Lelystad Airport.” Bovendien neemt de bereikbaarheid van Overijssel niet toe. “De reisduur met het openbaar vervoer tussen Zwolle en Schiphol is hetzelfde als die tussen Lelystad Airport en Zwolle: een dik uur. En naar Schiphol hoef je niet over te stappen in een bus.”

Actiecomité HoogOverijssel is de laatste weken vol op stoom gekomen. Schrijver: “wij gaan vol voor hogere vliegroutes boven Overijssel. Daarmee zijn we veel beter af. De huidige laagvliegroutes schaden onze recreatie-economie onevenredig. Wij laten daar momenteel onderzoek naar doen door economen en recreatie-experts, en die onderschrijven onze verwachting. Binnenkort presenteren wij dat onderzoek.

Schrijver roept regionale politici uit Overijssel, Fryslân, Drenthe en ook Gelderland op om scherp en alert te zijn op de informatie die op hen af komt. “Wij overwegen om ook speciale informatiebijeenkomsten te organiseren voor politici uit de getroffen gebieden. Wij peilen momenteel of daar behoefte aan is. We hebben veel kennis aan boord: mensen die hun leven lang in de luchtverkeersleiding werkten, diverse piloten maar ook juristen, economen, it’ers en milieu
experts. Wij laten ons niet meer in de luren leggen door lobbypraatjes. Die tijd hebben wij gehad”, lacht Schrijver.

 

Lees ook

Jeugdspelers TCO krijgen nieuwe clubshirts

OMMEN – Afgelopen week ontvingen alle jeugdspelers van TCO een nieuw clubshirt. De shirts worden …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.