Rol consument
Samen met het Voedingscentrum en Stichting SSK spelen SSK supermarktondernemers, waaronder Eric Epskamp en Ronald Heemskerk, met deze actie in op de grootste uitdaging bij het tegengaan van voedselverspilling: gedragsverandering van de consument. Hard nodig, want thuis is nog veel winst te behalen op het gebied van verspilling. Ondernemers Epskamp en Heemskerk dragen graag hun steentje bij om dat een halt toe te roepen: “Wij hebben het SSK keurmerk, wat staat voor lokaal en maatschappelijk betrokken ondernemerschap. We hebben allerlei maatregelen genomen in de strijd tegen verspilling. Zo gaan producten die de houdbaarheidsdatum naderen bij ons naar de voedselbank. Ook plakken we op die producten SSK stickers die het bewustzijn bij consumenten van hun rol bij voedselverspilling vergroten. En we hanteren een efficiënt inkoopbeleid. Deze Eetmaatjes zijn daarop een goede aanvulling.”
SSK keurmerk
Stichting SSK reikt het Super Supermarkt Keurmerk uit aan zelfstandige supermarktondernemers die zich extra inzetten voor de leefbaarheid in en rondom hun supermarkt. In het SSK staan zeven thema’s centraal; lokale betrokkenheid, stimulerend personeelsbeleid, onderscheidend assortiment, duurzaam met energie, veiligheid en preventie, afvalinzameling en -reductie en transport en logistiek. Het SSK is ontwikkeld door brancheorganisatie het Vakcentrum in samenwerking met kennisorganisatie TNO. In 2017 viert het SSK haar eerste lustrum.