scholen uit lemele rveld deden mee aan onderzoek radboud universiteit

    Dr. Henny van der Meijden (Radbouduniversiteit), die al een aantal jaren onderzoek doet naar verbanden tussen blind typen en taalvaardigheid als stellen en spellen, doet nu een groot onderzoek naar verbanden tussen blind typen en leesvaardigheid. Dit doet zij samen met Mariëtte Tesselhof M-SEN uit Raalte.

    Het onderzoek tussen blind typen en stellen en spellen heeft aangetoond dat leerlingen die begeleid typeonderwijs kregen na een jaar aanmerkelijk beter presteerden in deze vaardigheden dan leerlingen die geen typeles hadden of leerlingen die op een andere manier hadden leren typen. Ook aan dit onderzoek heeft de Regenboogschool al een aantal jaren meegewerkt.

    Dyslectie
    Ook voor leerlingen die slecht lezen en/of dyslectisch zijn kan de uitkomst van dit onderzoek belangrijk zijn. Mocht blijken, zoals bij de resultaten van het vorige onderzoek, dat er een relatie is tussen blind typen en leesvaardigheid dan kan dit een extra stimulans zijn om een goede typecursus te volgen. Er zou dan voor deze leerlingen extra programma samengesteld kunnen worden.

    Daarnaast is het zo dat het belang van goed blind typen voor alle leerlingen geldt. Bijna iedereen zit tegenwoordig regelmatig achter het toetsenbord van een computer. Het gemak van blind typen wordt nogal eens onderschat. Men denkt dat kinderen wel vanzelf leren typen, maar dat blijkt niet zo te zijn. Bij een goede typecursus leren kinderen typen op snelheid met zo min mogelijk fouten. Een foutenpercentage van 1% zou hierbij kunnen horen. Het zou de maatschappij heel wat besparing op kunnen leveren. Snelheid van werken en minder klachten zoals hoofdpijn, rugpijn en RSI, omdat bij blind typen beide handen gebruikt worden en het hoofd minder bewegingen hoeft te maken.

    LAAT EEN REACTIE ACHTER

    Vul alstublieft uw commentaar in!
    Vul hier uw naam in

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.