Home / raalte en dalfsen willen alternatief onderzoek naar aanvliegroutes lelystad

raalte en dalfsen willen alternatief onderzoek naar aanvliegroutes lelystad

De Werkgroep Luchtruim Overijssel heeft een reactie ontvangen van de heer Alders van de Alderstafel op de brief van 28 februari, waarin de werkgroep zijn zorgen over de vliegroutes voor Lelystad Airport onder de aandacht brengt. De vier gemeenten hebben kennis genomen van de reactie van de heer Alders en zijn niet gerust gesteld.

Dhr. Alders bevestigt het uitgangspunt van een minimale vlieghoogte van 6000 voet boven het oude land als ontwerpuitgangspunt voor de routes van Lelystad Airport. Hij schrijft dat in de adviezen van de Alderstafel is aangegeven dat er in belangrijke mate aan dit uitgangspunt kan worden tegemoetgekomen in de routeontwerpen.

Uitzondering
Over de volgende tekst zijn de gemeenten minder te spreken: “Daarbij is consequent één uitzondering gemaakt, zoals u in uw brief ook terecht aangeeft: voor naderend verkeer uit het zuiden lijkt 6000 ft boven ‘oud land’ moeilijk realiseerbaar, vanwege het benodigde daalprofiel om de eindnadering te kunnen uitvoeren. U geeft er in uw brief nadrukkelijk blijk van dat u zich dit realiseert en ook kunt volgen vanwege het kruisen van het aankomende en vertrekkende verkeer”.

Het bovenstaande stelt de vier gemeenten alles behalve gerust. Een ‘consequente uitzondering’ komt volgens hen niet overeen met de toezegging van de staatssecretaris. Zij gaf onlangs aan dat incidenteel een uitzondering gemaakt zal worden op de geplande vlieghoogte.

Vliegbewegingen
Verder gaat de brief in op de uitzonderingen op de vlieghoogte van 6000 voet uitgaande van 15.000 vliegbewegingen. In de plannen van Lelystad Airport gaat het echter over meer vliegbewegingen. Dhr. Alders schrijft dat bij een doorgroei naar de volledige 45.000 vliegbewegingen een herindeling van het luchtruim noodzakelijk is, om te voorkomen dat er frequent sprake zal zijn van een uitzonderingssituatie. Maar, zo denken de gemeenten, dan is er al een situatie ontstaan waarbij er geen weg meer terug is. Daarnaast vrezen de gemeenten dat de uitzonderingssituaties die de heer Alders schetst eerder regel dan uitzondering worden, zeker met een toename van het aantal vliegbewegingen.

De gemeenten vragen daarom in een brief aan Gedeputeerde Boerman van Overijssel er bij de staatsecretaris op aan te dringen, om bij de toekomstige luchtruimindeling en de nieuw te ontwerpen aanvliegroutes naar Lelystad een onderzoek in te stellen naar een alternatief scenario, dat door de Werkgroep Luchtruim Overijssel is aangedragen. Namelijk die van het principe van Continuous Descent Approach, waarbij pas na Zwolle lager dan 6.000 voet wordt gevlogen.

Kerngroep
Na de bijeenkomst over de vliegroutes van Lelystad Airport met gemeenten uit de regio in het gemeentehuis in Dalfsen op maandag 6 maart, hebben Dalfsen, Hellendoorn, Raalte en Steenwijkerland aangegeven als kerngroep te willen fungeren in deze kwestie.

Lees ook

Kerstconcert in WH Zwart Hal

LEMELERVELD – Ad Huetink verzorgt op zaterdag 11 december een orgelconcert in de WH Zwart …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.