De supermarkt van de toekomst is een beleving. Toen ik vroeger bij Albert Heijn werkte, moest ik gewoon vakken vullen, de flessenband leeghalen of achter de kassa zitten. Als je nu in een supermarkt wil werken moet je op zijn minst een theateropleiding hebben afgerond en minimaal dertig verschillende dieren kunnen maken met langwerpige ballonnen.
Supermarkten verwachten dat ze het op termijn niet van internet kunnen winnen als het gaat om overzichtelijkheid, snelheid en efficiency. Wc-papier, suiker en knakworst heb je straks met een muisklik binnen een uur in huis. Daarom is het tijd voor fratsen. Hoe gekker hoe beter. En horeca natuurlijk. Zo staat bij Jumbo in Amsterdam Noord een Aziatische kok ter plekke verse sushi te maken.
Het zal niet lang meer duren voordat supermarkten gaan concurreren met pretparken. Lekker in de voorjaarsvakantie met het hele gezin een dagje naar Jumbo. Als de kinderen in de rij staan voor de super mega rollercoaster achtbaan, kunnen pa en ma de weekaanbiedingen doen. Ik zie alleen maar winnaars.
Het enige nadeel is de riedel aan de kassa. Die gaat alleen maar langer worden: Heeft u een bonuskaart? Spaart u koopzegels? Spaart u voor het servies? Heeft u lekker gegeten? Spaart u knuffelaapjes voor een gratis tweede ritje in de super mega rollercoaster achtbaan? Heeft u lege flessen ingeleverd? Wilt u de bon mee? Wordt u al gek van al mijn vragen?
Rick Evers