Home / hasan treft palmyra stad van duizend pijlers in deventer

hasan treft palmyra stad van duizend pijlers in deventer

Hasan Kaddour: Toen ik de naam van de expositie hoorde was ik geschokt. En verrast. Wat een vreemd toeval. Palmyra, de stad van het historisch verleden kwam mij bezoeken in Nederland. In Deventer nog wel. De stad waar ik naast woon, waar ik me steeds ben gaan thuis voelen.

Het voelt als een plicht daar aandacht aan te besteden op deze plek. Vooral ook omdat ik in de tentoonstelling een heleboel zaken tegen kwam die ik in deze serie al heb beschreven. Wat mij verbindt met Nederland – dacht ik steeds – is het heden en de toekomst. Maar daar komt dus nu het verleden bij. Een heel mooi verleden.

Dus ik naar De Waag in Deventer, waar ik uitgenodigd was. Ik moet zeggen dat dat best spannend was. Opwinding, maar er hing ook iets van angst in de lucht. Dat was snel verdwenen. Bij de ingang las ik dat Syrische vluchtelingen gratis entree hadden. Wt ene mooi gebaar.

Een keer binnen, voelde ik gelijk een verbinding. Ik was in Deventer, maar ik voelde ook gelijk de aanwezigheid van Zenobia, de koning van Palmyra,

‘Palmyra, stad van duizend pijlers’ hadden ze de expositie genoemd. In mij gedachte koos ik voor een andere naam: ‘Duizend nachten, en één nacht in Deventer’.

Waarom deze tentoonstelling in Deventer? Ik bleef het me afvragen. Maar de antwoorden kwamen langzaam maar zeker binnen. Bij ‘zicht op Palmyra’ bijvoorbeeld, van Hofstede, een Nederlands schilder. Meer dan vier meter groot! Ik las de uitleg: “In 1694 kwam dit schilderij in Deventer terecht bij burgemeester Gisbert Cuper (1644-1716). Lange tijd was dit doek het enige beeld dat er in de westerse wereld was van Palmyra. Het was dus het beginpunt voor het westen om iets te begrijpen van het grote koninkrijk in het centrum van de Syrische woestijn.

Wat een toeval dat dit schilderij in Deventer terecht was gekomen, drieduizend jaar eerder dan dat ik Syrië hier ook terecht kwam. Drie eeuwen… het verbindt me nog meer met Deventer en deze omgeving.

Naar het schilderij kijkend gingen mijn gedachten terug naar mijn jeugd, toen ik als klein jongetje op schoolreis ging naar Palmyra. Voor het eerst in mijn leven. Ik kon het stof nog weer ruiken. Ik ging er in mijn gedachten helemaal naar terug. En ik hoorde het geroezemoes er tussendoor van de Nederlandse bezoekers hier in De Waag. Surrealistisch. Wonderbaarlijk.

Ik keek naar sculpturen, keramiek en schilderijen uit het eeuwenoude verleden van mijn land, voel en ruik mijn afkomst, hoor tegelijk Nederlandse stemmen om me heen. In mijn hoofd ontstaat een prachtige harmonie.

Ik loop verder. En sta oog in oog met ‘Zenobia’s laatste blik op Palmyra’. Een geromanticeerd schilderij van – de titel zegt het al – koningin Zenobia van Palmyra, die een laatste blik werpt op haar stad. In 272 is ze overwonnen door de Romeinen en in gouden kettingen geslagen afgevoerd naar Rome, waar ze overleed.

Kijkend naar dat schilderij raakte ik opgewonden. Keek ik via de ogen van Zenobia naar haar Palmyra? Of keek ik met mijn eigen ogen naar mijn Palmyra. Keken we misschien allebeide naar hetzelfde Palmyra? De stad van een land in vuur en vlam en hart dat brandt. Ik was geraakt door dit schilderij. De vlek op mijn ziel was geraakt, de vlek waardoor ik ’s nachts niet kan slapen, de vlek, iedere keer als ik mijn ogen sluit, zie ik dat.

Toen ik het museum verliet heb ik in het gastenboek de organisatie bedankt voor deze moie herinnering. Ik heb het verdriet in me omgedraaid naar optimisme. Uiteindelijk leverde de expositie me zoete herinneringen op.

Ik schreef al eerder dat poëzie en muziek verbroedert. Schilderen en kunst uit het verleden doet dat blijkbaar ook. Het verleden kunnen we daardoor delen. Nederland, Deventer, Olst, misschien kunnen we ook wel samen een toekomst opbouwen.”

(Hasan schrijft zijn artikelen in Engels, Harrie Kiekebosch vertaalt ze)

Lees ook

Atleten ACO presteren prima op Marathon Rotterdam

ROTTERDAM – Zondag werd onder ideale omstandigheden de Marathon Rotterdam gelopen. Winnaar werd de Belg …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.