Home / / opinie moet olst wijhe niet meebetalen aan kruispunt bos

opinie moet olst wijhe niet meebetalen aan kruispunt bos

Door de redactie

Eigenlijk wel grappig als je bedenkt hoe lang de politiek al praat over de N35. Midden jaren 70 werd er al over een snelweg gepraat. Bij de afslag Hoonhorst hebben ze toen ‘Smid Nijholt’ al verplaatst. Er moest ruimte komen voor de weg.

En de rare slinger in de Zuidwijklaan als je van Raalte Raalte Noord in rijdt heeft daar ook mee te maken. Die weg zou eerst straks achter de huizen langs lopen om ruimte vrij te houden voor verbreding van de N35. Dat de Zuidwijklaan zo kort onder de N35 ligt, was met goedkeuring van de Raad van State. Toenmalig minister Jorritsma en Raalter wethouder Gertjan Gorter wilden daar – twintig jaar geleden – niets van weten.

Bij Hoonhorst staan er nu verkeerslichten die er voor zorgen dat je wat trager in Zwolle aankomt en die altijd op groen springen als je er bijna bent waardoor chauffeurs vaak al niet meer de moeite nemen te remmen. Het wordt toch groen.

De doekjes voor het bloeden lijken nu op. Het bloeden is niet meer te stelpen met doekjes. Het verkeer loopt vast. Automobilisten racen in de spits door heel Salland heen, daar waar mogelijk de N35 mijdend.

“Zo racet het hier in Laag Zuthem ‘s morgens om half negen ook aan één stuk door” weet Gerlant Zielman. “Mensen die geen zin hebben om in de rij te staan richting Zwolle. Ze komen in groepjes. Als er bij Heino één afslaat, volgen er meer. Iets met een schaap en een dam. Als de eerste bij het binnenkomen van het dorp kalm aan doet volgt de rest van zelf. Maar als de eerste haast heeft? Dan donderen ze met z’n allen met 80 kilometer per uur voor ‘onze’ school langs. Om vervolgens bij de weg Wijhe/Zwolle in de rij te staan… 

Ander voorbeeld: Een niet nader bij naam te noemen Raaltenaar rijdt dagelijks via de Wijhese- en Raalterweg naar Wijhe, steekt vlak voor de rotonde op De Boerhaar rechts langs het water, neemt de eerste brug links, direct weer rechts, via de Schippershuizen en dan in één streep naar de afslag Herxen. Mooi racebaantje, heerlijke drempels die je het gevoel geven dat je in een schommel zit. Hij is met  28 minuten bij Windesheim. En mooi geen kruispunt Bos gezien.

Gerlant: “Hoe lang gaat dat nog goed? Die verrekte besluiteloosheid van de politiek…”

Maar Gerlant moet eerlijk zijn: “Als ik in Raalte moet zijn, neem ik ook liever de drempels bij De Elshof hoor. Geen zin om bij kruispunt Bos in de file te staan.”

De drempels bij de Elshof, een dertig kilometerzone om het veiliger te maken voor asielzoekers in de school aldaar, sluipend onder Wijhe langs… Steeds meer N35-ontwijkende manoeuvres gaan door Olst-Wijhe. En daar houdt de politiek zich stil. Oorverdovend stil. Maar hoe logisch zou het zijn als Olst-Wijhe meebetaalt aan een beter kruispunt Bos? Dat lost bij hen toch ook problemen op?

Lees ook

Nieuw samenspel door Goed Goan en inwonerbetrokkenheid

Speerpunt van de raad in visie en beleid verwoord DALFSEN – De samenleving verandert en …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.