Vandaag voorlopig de laatste vlakke aankomst voordat de Tourkaravaan richting de Pyreneeën trekt. Hoewel de heuvels in de aanloop mogelijkheden bieden voor aanvallers, lijkt deze etappe een uitgelezen kans voor de sprinters om nog een keer voor een dagzege te gaan. Onze Man is wel benieuwd welke sprinters na vandaag in koers blijven en welke definitief de ploegbus induiken om er niet meer uit te komen.
De intrede van de ploegbus in de Tour de France is overigens te danken aan Nederlanders, weet Onze Man te vertellen. Corrie en Frans Siemons runnen sinds midden jaren zeventig het bordeel Sauna Diana in Zundert. Hun zonen Jan, Marc en Ruud zijn lid van de Zundertse wielervereniging. Na hun wedstrijdjes moeten zij zich op straat omkleden, achterin de auto of bij mensen aanbellen en vragen of ze mogen douchen. Corrie en Frans vinden dat het ook anders kan en kopen een Engelse dubbeldekker om deze om te bouwen tot een bus waarin kan worden gewassen en gekookt: de bus van Sauna Diana.
De bus blijft niet onopgemerkt in het wielercircuit en profploegen huren de bus graag in. Zo belandt deze ‘Moeder aller bussen’ midden jaren 80 in de Tour de France. De bus van Sauna Diana kreeg wel navolging. PDM kwam als trendsetter eindjaren tachtig met een hele blitse bus in het wielrennen, echt state-of-the-art. Ook dat bleek achteraf meer toeval dan wijsheid. Philips had die bus gebruikt voor een tournee van de Dire Straits en die stond daar maar. PDM was een dochterbedrijf van Philips. De ploeg kreeg ‘m eigenlijk zo in de schoot geworpen.
Zo’n ploegbus lijkt Onze Man ook wel iets voor de CRT. Toevallig lopen op dit moment de onderhandelingen voor de nieuwe sponsorcontracten, dus een bordeelhouder met een goed plan mag zich melden bij Onze Man!
Meer foto's
