Home / archiefcentraal / in de ochtendspits naar zwolle gekkenwerk

in de ochtendspits naar zwolle gekkenwerk

Het is al jaren een crime om via de N35 in Zwolle te komen in de ochtendspits. Maar nu de tunnel bij Nijverdal er voor zorgt dat er onderweg vanuit Twente minder vertragende factoren zijn, staat het al ver voor Zwolle iedere ochtend vast. Al tien kilometer voor dat je de borden van de bebouwde kom binnen rijdt.

Een jaar of tien geleden begon het bij Wijthmen wat te knijpen als je tijdens de ochtendspits Zwolle binnen reed. Door toename van het verkeer schoof de ‘probleem-lijn’ ieder jaar een stukje op richting Heino.

Om het aanbod richting Zwolle wat te verdelen werden er verkeerslichten neeergezet ter hoogte van de afslag met Hoonhorst. Die lichten staan altijd op rood en springen steevast op groen als je bijna stil staat.

Maar sinds de tunnel bij Nijverdal het verkeer daar niet meer tegenhoudt, staan de files voor Zwolle al veel verder richting Heino. De verkeersremmende werking functioneert dus niet meer. Auto’s staan tussen 07.30 en 8.30 al ter hoogte van het Overijssels Kanaal (de Ganzepan) stil in de rij. Ter hoogte van de rondweg van Heino begint het verkeer in die tijdszone al langzaam te rijden.

En wie via Dalfsen-Hoonhorst bij Wijthmen de N35 op wil draaien, moet ook veel geduld hebben. De verkeerslichten daar, laten steeds een plukje auot’s door, lang niet genoeg om het aanbod te verwerken. Maandagmorgen stond ook daar een file te wachten om de N35 op te mogen.

Kruispunt Bos
Rijkswaterstaat onderzoekt verbeteringen van de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal. Er wordt gedacht aan een tweede parallelweg zodat lokaal verkeer de N35 zelf niet op hoeft. En kruispunt Bos zou ongelijkvloers moeten worden. Daar maken provincie en gemeente zich sterk voor. Vraag is echter welke gevolgen dat heeft voor de bereikbaarheid van Zwolle. Want als het verkeer nóg sneller van Enschede-Hengelo-Almelo-Wierden-Raalte-Heino in Zwolle kan komen, lijkt er maar één gevolg: het loopt allemaal vast aan de randen van Zwolle.

Lees ook

Segers (CU): ‘Gemeenschappen zoals in Overijssel moeten we behouden’

REGIO – “Bereikbaarheid, openbaar vervoer en leefbaarheid zijn voor ons van groot belang. Wij zijn …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.