Home / archiefcentraal / lancering startpunt geldzaken in grand cafe de rechter van ommen

lancering startpunt geldzaken in grand cafe de rechter van ommen

Startpunt Geldzaken is een website waarop online geldplannen zijn te vinden van verschillende financiële situaties. Door anoniem een aantal financiële gegevens in te vullen, krijgt de websitebezoeker een overzicht hoe hij of zij er financieel voor staat. Deze geldplannen maken zichtbaar waar de besparingsmogelijkheden zitten en hoe je deze kunt behalen.

Financieel gezonde werknemers
De lancering van Startpunt Geldzaken is gericht op ondernemers. Startpunt geldzaken is een methodiek voor werkgevers om werknemers de mogelijkheid te bieden tot financieel inzicht en besparingen daarin. Net zoals bedrijven het belangrijk vinden om financieel gezonde medewerkers te hebben, vinden wij het als gemeenten belangrijk om een financieel gezonde inwoner te hebben.
Startpunt Geldzaken is hierbij een handreiking, die een preventieve werking heeft. Startpunt Geldzaken is er voor iedereen, maar heeft als hoofddoel het voorkomen dat mensen in financiële problemen raken. Een werkgever kan Startpunt Geldzaken laagdrempelig aan zijn werknemer aanbieden, bijvoorbeeld via eigen interne communicatiekanalen zoals intranet. Bovendien kan het een opening bieden voor een gesprek over financiën tussen werkgever en werknemer.

Geldproblemen voorkomen
Recent onderzoek van het Ministerie van SZW signaleert dat 20% van de particuliere huishoudens te maken heeft met problematische schulden of grote kans heeft deze te krijgen. Slechts 2,5% heeft professionele hulp. De gemeenten rollen het product breed uit, zodat iedereen gebruik kan maken van de website. Hier worden ook partners als Ommen Samen Sterk en andere maatschappelijke organisaties bij betrokken. Startpunt Geldzaken is een product van Nibud, Vereniging Eigen Huis, VEB en FFP.

Ondernemersontbijt
Het ondernemersontbijt wordt in het kader van de Week van het Geld gehouden. Het thema van het ondernemersontbijt is ‘Het belang van een financieel gezonde medewerkers voor een bedrijf’. Zo’n 79% van de bedrijven heeft werknemers met schulden. Daarvan heeft 75% te maken met loonbeslagen, die ieder minimaal een uur verwerkingstijd kosten. Verlies van productiviteit van de werknemers wordt op minimaal 20% geschat. Ook zien werkgevers veel ziekteverzuim en verzoeken voor voorschot op het loon. De aanwijzingen dat werknemers financiële problemen hebben, zijn divers: regelmatig ziekmelden, concentratieproblemen en zelfs fraude of diefstal kunnen hier tekenen voor zijn. Tijdens de ontbijtsessie wordt stilgestaan bij preventieve oplossingen voor deze hoge kosten en worden de kosten en baten hiervan in beeld gebracht.

 

Lees ook

Aanvraag Corona Noodfonds indienen voor 15 februari 2021

Periode Noodfonds is verlengd tot en met 31 december 2020 DALFSEN – De coronacrisis treft …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.