Tijdens de training, die verzorgd wordt door Eline Ruinemans van Eline Consult uit Nieuwleusen, gaan de helpenden praktisch aan de slag met het ontdekken van eigen kwaliteiten, gastvrijheid en communicatie. Eline Ruinemans geeft hierover aan: “Als je je bewust bent van je eigen kwaliteiten en drijfveren en dit deelt met je collega’s, ontstaat verbinding en vertrouwen. Met focus op gastvrijheid en communicatie kwam het team al na één sessie op mooie ideeën, die praktisch en eenvoudig toepasbaar zijn.”
Eline Ruinemans geeft een voorbeeld: “Het gaat ons om het welzijn van de cliënt, met werkelijke aandacht voor de mens. Het klopt dat één medewerker geen hele appeltaart kan bereiden als activiteit. Maar als het team samen besluit om dinsdag als activiteit appeltaart te maken, kan de vroege dienst met de cliënten een appeltje schillen, tussen de middag de taart bakken om even later met de cliënten koffie met warm gebak te eten. Aandacht, geur, smaak en warmte. De beleving. Dáár gaat het om. Proef je het?”
Tijdens de training vallen ogenschijnlijk ‘onopvallend momenten’ op. “Prachtig hoe een medewerker vertelt dat zij, toen ze hoorde dat het de trouwdag van een cliënt was, een bloemetje uit een groot boeket plukte en in een vaasje op tafel zette, toen zijn vrouw kwam eten. Verrassend met eenvoud.”
Met ‘Jij bent Belangrijk’ beoogt Rosengaerde dat het team nog beter uit de verf komt, waarbij het bieden van gastvrijheid en het welzijn van de cliënten voorop staat.
Kijk voor meer informatie op www.rosengaerde.nl en www.elineconsult.nl.
Meer foto's
