Home / / d66 zorgen over de aanvliegroute en vlieghoogtes richting vliegveld lelystad

d66 zorgen over de aanvliegroute en vlieghoogtes richting vliegveld lelystad

De zorg die wij hebben voor de inwoners van de gemeente Dalfsen, is dat alle onderzoeken en presentaties het hebben over de aan- en afvliegroutes tot aan de gemeente Zwolle. Tevens gaat men er vanuit dat alle vluchten vanaf de IAF_South en IAF_North op de ideale hoogte van rond de 2.000 meter gevlogen kunnen gaan worden (FL60). De aanvliegroute vanaf het wachtpatroon IAF_South ligt over de gemeente Dalfsen. Het IAF_South komt precies boven Lemelerveld te liggen en het “beveiligde” wachtpatroon omvat het gebied rondom de Lemelerberg, Archemerberg en de Holterberg inclusief Hellendoorn en Nijverdal! Zie ook het filmpje via de link: http://www.alderstafel.nl/uploads/1/4/1/3/14138220/1._allermeest_gebruikt_-_nadering_baan_23_vanuit_zuiden.wmv

Wat gebeurt er nu als het te druk wordt op vliegveld Lelystad en de vliegtuigen moeten wachten in het wachtpatroon (als gevolg van piekdrukte of weer)? Wordt de minimale hoogte dan de 2.000 meter, die de vliegtuigen aanhouden op de route vanaf het IAF richting EHLE (vliegveld Lelystad), of moeten de vliegtuigen dan in het wachtpatroon (Holding) zakken naar een minimale hoogte van 1.000 meter (3000ft) en de hele route op deze hoogte over de gemeente Dalfsen, rondom Zwolle, vliegen?

De volgende kaart met verticale opbouw verduidelijkt deze zorg. Hierop is duidelijk te zien dat de ondergrens van de TMA Lelystad op 2.500ft ligt, zijnde ongeveer 750 meter (TMA = terminal control area, het gebied waar het naderend en vertrekkend verkeer van en naar een vliegveld gecontroleerd wordt)!

Vanwege het bovenliggende Schiphol TMA kan er niet teveel naar boven uitgeweken worden, de bovengrens is daarom 2.150 meter (FL70). Deze grenzen betekenen dat wanneer het druk is op EHLE vliegtuigen op 2.000 meter (FL60) zich melden bij de IAF_South (of North), in het wachtpatroon dienen ze dan te zakken om ruimte te maken voor achteropkomend verkeer, om dan op de minimale hoogte van 3.000 ft, zijnde 1.000 meter, de gehele route naar EHLE af te leggen!

Naast de grote zorg om de geluidsbelasting van de laag overvliegende vliegtuigen, zeker wanneer het druk is zullen ze dus op een lagere hoogte langs vliegen, hebben we ook grote zorgen over onze veiligheid. Het Overijssels Vechtdal gebied is rijk aan verschillende soorten vogels, waaronder veel ooievaars en roofvogels. Deze vogels maken gebruik van thermiek om met weinig energiegebruik te kunnen jagen. Deze warme luchtstromen komen zeker tijdens het voorjaar en zomer tot ruim 2.000 meter. Straalmotoren en grote vogels gaan niet goed samen, en zeker gezien de afstand die de vliegtuigen beneden de 2.000 meter dienen af te leggen levert dit een substantieel risico op, zowel voor de inzittenden van het vliegtuig als ook de inwoners van de gemeente Dalfsen.
Bovendien zal deze situatie een ernstige belemmering vormen voor het (zweef)vliegveld in Lemelerveld, een van de belangrijkste zweefvliegvelden van Nederland.

De belangrijkste technische vragen zijn:
– Wat wordt de minimale vlieghoogte in de wachtpatronen IAF_South en North?
– Wat wordt de minimale vlieghoogte op de route vanaf de IAF_South naar de punten LE519 of LE510 (dit is op de route vanaf het IAF naar EHLE)?
– Wat wordt de ondergrens van TMA EHLE?

Lees ook

Vechtdal Brouwerij zoekt deelbestelauto

DALFSEN – Stichting Ambachtelijke Vechtdal Brouwerij in Dalfsen is op zoek naar een kleine bestelauto …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.