In totaal deden dit jaar 6.000 verenigingen mee. Die verenigingen verkochten dit jaar 310.000 loten meer dan vorig jaar. Door het fanatisme van de lotenverkopers zijn 2,9 miljoen loten verkocht en werd een opbrengst van bijna 9 miljoen euro opgehaald, waarvan 80% rechtstreeks naar de clubkas gaat. Directeur Frank Molkenboer van de Grote Clubactie: “We hebben dit jaar een prachtig resultaat behaald, omdat verenigingen ruim 300.000 loten meer verkochten dan vorig jaar. We zijn erg trots op deze opbrengst en dit is vooral te danken aan honderdduizenden enthousiaste vrijwilligers. Van de opbrengst gaat zo’n 7 miljoen euro direct naar de 6.000 deelnemende verenigingen. Een fantastisch resultaat voor het verenigingsleven in Nederland!”
De Grote Clubactie is onderdeel van de Nationale Grote Clubactie. De Nationale Grote Clubactie bestaat uit twee loterijen: de Grote Clubactie en de SupportActie. De SupportActie is een doorlopende loterij en heeft elk kwartaal een trekking. Dit jaar hebben de loterijen samen een recordopbrengst gehaald van 11,7 miljoen euro.
Historie
De Grote Clubactie werd in 1972 bedacht door Pierre Claessens, chef-redacteur bij het toenmalige Nieuwsblad van het Zuiden. Tijdens de eerste Grote Clubactie werden 55.000 loten in Tilburg verkocht. Het unieke van de Grote Clubactie is dat 80% direct naar de clubkas gaat, de resterende 20% gaat naar onder meer prijzen en het organiseren van de loterij. In 1977 brak de Grote Clubactie landelijk door in heel Nederland.