dalfser politiek neigt naar behoud bomen

Deze variant houdt in dat de bomen aan de Rechterensedijk niet gekapt worden. De weg wordt voorzien van een aantal passeerstroken met een lengte van 25 meter. Deze zouden geplaatst kunnen worden aan de noordzijde, de zuidzijde, of beide kanten van de weg, onderverdeeld in opties 4a en 4b.

Variant 4 geniet de voorkeur van ChristenUnie, D66 en PvdA, waarbij de fractievoorzitters in het midden lieten of het dan variant 4a of 4b moet worden. De zes raadsfracties dienden op verzoek ieder twee varianten in. Enkel de ChristenUnie hield zich hier niet aan, fractievoorzitter Luco Nijkamp ziet überhaupt geen andere optie dan variant 4.

Alternatieven

Gemeentebelangen, met negen zetels de grootste partij in de gemeenteraad, geeft de voorkeur aan variant 2a. Hierbij zouden de bomen aan beide kanten van de weg gekapt worden en krijgt de weg een verbreding naar de zuidzijde. Als tweede optie neigt fractievoorzitter Jos Ramaker toch ook naar variant 4.

Het CDA, dat met zes zetels een flinke vinger in de pap heeft, ziet variant 4 ook als optie. Daarnaast ziet voorzitter Jan Uitslag de variant met een aparte rijbaan aan de zuidzijde van de Rechterensedijk graag uitgewerkt worden. De VVD ziet het als enige helemaal niet zitten in variant 4. Voorzitter Roelof Schuring pleit voor variant 5, de aanleg van een nieuwe weg.

De zes fracties spraken de volgende opties uit: Gemeentebelangen (9 zetels)

– Variant 2a

– Variant 4a / 4b

CDA (6 zetels)

– Variant 1a

– Variant 4a / 4b

ChristenUnie (3 zetels)

– Variant 4a / 4b

PvdA (1 zetel)

– Variant 4a / 4b

– Variant 6

D66 (1 zetel)

– Variant 4b

– Variant 5

VVD (1 zetel)

– Variant 5

– Variant 1

De zes mogelijke varianten zien er als volgt uit: 1. Aparte rijbaan

Aan de zuidzijde van de huidige weg wordt een aparte rijbaan aangelegd. Hierdoor ontstaan twee gescheiden rijbanen op het traject bocht – station met elk een eigen rijrichting.

a) Aansluiting bocht vloeiend

Bij deze variant wordt de nieuwe rijbaan bij de bocht aangesloten op de bestaande Rechterensedijk.

b) Aansluiting bocht met rotonde

Bij deze variant wordt de nieuwe rijbaan en de huidige weg over de dijk aangesloten door middel van een rotonde ter hoogte van de huidige bocht.

2. Weg verbreden – Tweezijdig kappen en herplanten

De bomen aan weerszijden van de weg worden gekapt en na realisatie van de verbrede weg worden nieuwe bomen geplant.

a) Verbreden naar zuidkant

De weg wordt verbreed aan de zuidzijde van de huidige weg door extra grond/talud.

b) Verbreden richting dijk

De weg wordt verbreed aan de noordzijde van de weg richting het talud van de dijk.

c) Verbreden aan weerszijden

De weg wordt zowel verbreed aan de beide kanten van de huidige weg, met aan de zuidzijde extra grond/talud.

3. Weg verbreden – Enkelzijdig kappen en herplanten

De bomen aan een kant van de weg worden gekapt en na realisatie van de verbrede weg worden daar nieuwe bomen geplant.

4. Erftoegangsweginrichting

De weg wordt ingericht als erftoegangsweg (ETW), waarbij een snelheid van 60 km/u geldt.

a) Belijning, extra passeerstroken dijkzijde

Aan de noordzijde, aan de kant van de dijk, worden verharde passeerstroken (8×25 meter) aangelegd.

b) Belijning, extra passeerstroken dijk- en spoorzijde

Aan beide zijden van de weg, worden verharde passeerstroken (8×25 meter) aangelegd.

5. Nieuwe weg

Aan de zuidzijde van de huidige weg wordt een nieuwe weg aangelegd met twee rijbanen (twee richtingen). De huidige weg op de dijk komt te vervallen voor de huidige functie.

6. Niets doen De huidige situatie en inrichting blijft gehandhaafd. Aanpassingen aan de Rechterensedijk vinden plaats op basis van het reguliere onderhoud. Proces

Over twee weken moeten er nog twee opties over zijn voor de Rechterensedijk. Die twee varianten worden vervolgens uitgebreider onderzocht en verwerkt in een 3D-visualisatie. Uiteindelijk hoopt het college dat de knoop nog dit kalenderjaar doorgehakt wordt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.