Home / archiefcentraal / d66 ziet rechterensedijk als erfontsluitingsweg

d66 ziet rechterensedijk als erfontsluitingsweg

D66 Dalfsen vindt dat de Rechterensedijk moet worden ingericht als een erfontsluitingsweg. De maximumsnelheid zou 60 kilometer per uur moeten worden en uitwijkhavens moeten passeren makkelijker maken. Van de zes mogelijke varianten gaat de voorkeur van de partij dan ook uit naar variant 4b. Op de lange termijn is een compleet nieuwe weg ook een optie voor de fractie.

Jan Rooijkers, fractievoorzitter van de D66, schrijft:
“Het was bijzonder interessant om vorige week de verschillende deskundigen en belangengroepen te horen. Vooral van de deskundigen heb ik geleerd, van de belangengroepen was wel ongeveer bekend wat hun positie is. Per saldo heeft het D66 enorm geholpen om de keuze van 6 naar 2 alternatieven in te dikken.

De vraag is alleen welk proces we als Commissie kiezen om tot 2 varianten te komen; afstrepen wat we niet willen of nagaan wat het beste is. Ik doe hiermee een voorstel waarin ik beide gezichtspunten betrek.

Allereerst viel me op dat zowel de politie, als de fietsersbond, als VVN, als Landschap Overijssel de voorkeur gaven aan inrichting van de RD als Erfontsluitingsweg (4b), 60 km, met uitwijkhavens (mogelijk een betere term dan passeerstroken?). Om verschillende redenen, zowel voor veiligheid als om natuurschoon, als om kosten.

Voor D66 moet dit alternatief dan ook door de Raad gekozen worden als een van de 2 resterende… we zijn daarmee niet afhankelijk van derden (waterschap, grondeigenaren) en kunnen dus op zeer korte termijn, tegen lage kosten de verbeteringen aanbrengen. Dat kan in enkele maanden klaar zijn.

Ook door de belangengroeperingen zoals LTO, TLN en Ondernemers Vereniging LV wordt onderkend dat een mogelijke tijdwinst van slechts enkele seconden wordt geboekt bij 80 km i.p.v. 60 km. Wél essentieel is de doorstroming resp. de beschikbare breedte om elkaar te kunnen passeren; we zullen zien of de uitwijkstroken dat grotendeels kunnen oplossen.

Verder was het opvallend dat álle varianten met eenzijdig of tweezijdig kappen en herplanten op de dijk wegvallen, omdat het Waterschap voor een herplant aan de dijkzijde geen toestemming zal geven. Deze alternatieven moeten dus worden geschrapt; we moeten de burgers niet voorspiegelen dat de RD na kap op termijn dan wel weer mooi zal worden. Bovendien blijkt uit onderzoek dat de bomen nog gezond zijn.

Aparte rijbanen door de aanleg van een nieuwe baan aan de Zuidzijde, met eenrichtingsverkeer tot de bocht, met of zonder rotonde werd door veel partijen als slecht beschouwd; minder veilig dan een complete nieuwe weg en zelfs duurder.

Het Waterschap heeft voor de “nieuwe Deltahoogten” een duidelijke en dwingende planning. De targets zijn bekend in 2017; plannen moeten gereed in 2023 en de uitvoering in 2027. Eigenlijk weten we pas rond 2022/23 wat er in dat kader, met de dijk, de bomen en de weg moet gebeuren. D66 stelt dan ook voor om ingrijpende en kostbare maatregelen uit te stellen totdat dit bekend is en vervolgens samen met het Waterschap plannen te maken, deze te financieren en uit te voeren.

Om voor deze langere termijn ook een alternatief te kiezen stellen we voor daarvoor de geheel nieuwe weg te nemen (5). Het voordeel is dat we daarvoor dan enkele jaren de tijd kunnen nemen; die tijd kunnen we wel gebruiken voor eventuele verwerving of onteigening van gronden, bestemmingsplannen en juridische procedures. We kunnen dan ook het optimale tracé bekijken, misschien moet deze dan zelfs tot de splitsing doorlopen.

Dus, samenvattend, D66 is van mening dat we moeten kiezen voor:

– Optie 4b, erfontsluitingsweg 60 km, met 2-zijdige uitwijkstroken, in elk geval op korte termijn te realiseren; ervaring mee opdoen, mogelijk bevalt dat goed. En:

– Optie 5, een compleet nieuwe weg, voor de langere termijn, eventueel te realiseren nadat de eisen van het Waterschap na 2020 bekend zijn; in goede samenwerking met het waterschap.”

Lees ook

VVD wil einde aan overlast op Vechtdallijn

OMMEN – Intimidatie, spugen, geweld en ander ongewenst gedrag. Al jaren is het schering en …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.