Home / archiefcentraal / opiniemakers podium voor jihadisten

opiniemakers podium voor jihadisten

Van tijd tot tijd steekt de vraag in journalistiek Nederland de kop op: moeten we individuen of groepen die een extreme visie verkondigen een podium bieden of juist doodzwijgen? Nu ook weer, omdat Salland Centraal een interviewtje had met Victor Droste, Jihadstrijder in Syrië.

Zie hier het interview met Heetenaar Victor waarin hij zegt nooit iets uit te gaan halen in Nederland, maar dat hij ook helemaal niet van plan is terug te keren.

Opiniemaker Hylke ven der Zee laat er zijn licht over schijnen: “Jaren geleden zat ik eens in een forum dat moest discussiëren over deze kwestie naar aanleiding van de opkomst van extreem rechts. Mijn opponent verdedigde zijn proefschrift waarin hij stelde dat de media mede-schuldig zijn aan de verspreiding van extreem gedachtengoed door aan het fenomeen aandacht te schenken en hun woordvoerders een podium te bieden. Doodzwijgen, vond hij dus.

Ik was en ben het daar absoluut niet mee eens. Het is de plicht van de journalistiek om alle golfbewegingen in de samenleving te signaleren. Of het nu om bescheidende golfjes gaat of om een tsunami.

Politici hebben de neiging om collega’s met een ‘verwerpelijke’ visie te negeren. Dat overkwam Hans Janmaat ooit; dat overkomt PVV-leden nog steeds. Dat politici dat doen vind ik al bedenkelijk. Het gaat immers hoe dan ook om mensen die democratisch zijn gekozen.

Maar de journalistiek moet zich daar verre van houden. Het is de primaire taak van de journalist om te signaleren en de samenleving attent te maken op gebeurtenissen en ontwikkelingen van welke omvang en welke intentie dan ook. Je kunt de samenleving niet beter beschermen dan door de ‘vermeende vijand’ bekend te maken. Hoe kun je je wapenen tegen iets of iemand als je die niet kent?

Bovendien helpt het bieden van een podium aan extremen in de nuancering van het onderwerp. En in sommige gevallen wellicht ook om het ontwikkelen van begrip.

De journalistiek heeft andere wapens dan doodzwijgen tot zijn beschikking: hoor- en wederhoor toepassen; achtergronden geven bij het nieuws; een opiniërend geluid laten horen. Laat een krant een jihadist aan het woord; prima. Laat hij z’n verhaal maar vertellen. Maar vertel er bij in welke context dat gedachtengoed is ontstaan. Vanuit welke visie wordt geredeneerd en wat de gevolgen voor betrokkene en de samenleving kunnen zijn.

De oude Grieken wisten wel raad met de brengers van slecht nieuws. Die werden simpelweg een kopje kleiner gemaakt. Nog wordt er nog wel eens gewezen in de richting van ‘de pers’ als er slecht nieuws te brengen is. Maar als de pers z’n kop in het zand steekt bij slecht nieuws, dan is dat het einde van de pers.

Op de gevel van The New York Times staat: ‘All The News That’s Fit To Print’. Daarin schuilt de journalistieke ethiek: ‘…gepast om te drukken’. Alle nieuws vraagt dus om een overweging, een afweging, alvorens te publiceren. Het ruimte bieden aan extreme meningen vraagt om een overweging, maar ook om een gepast weerwoord. Dát is de taak van de journalistiek. Ook anno 2015.

Hylke van der Zee

logo ‘Pas op, Opiniemakers’ is een wekelijkse opinierubriek, gemaakt door een (nog steeds groeiende) groep mensen uit de samenleving. Onderwerpen zoeken de opiniemakers zelf, maar wie een onderwerp belicht wil hebben moet dat vooral laten weten. En wie zelf mee wil doen aan ‘de opiniemakers’ is bij deze van harte uitgenodigd. Je mag teksten aanleveren. Maar je mag natuurlijk ook gewoon onder de opiniestukken reageren. Graag onder je eigen naam. De opiniemakers schrijven ook onder hun eigen naam.

Lees ook

Boek van de Week: Het Rosie resultaat

OMMEN – Het boek van de week van Bibliotheek Ommen is ‘Het Rosie resultaat’ van …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.