Home / archiefcentraal / kijk op het vechtdal aan tafel

kijk op het vechtdal aan tafel

Als kind speelde ik buiten tot mijn moeder mij binnenriep voor het eten. Aan tafel! Dat was een vaste structuur. Aan tafel besprak je van alles, kreeg je aandacht. Die tafel lijkt ook steeds minder vanzelfsprekend. Met “O3” de samenwerking Ouders, Onderwijs en Ondersteuning vanuit zorg willen we in Ommen om tafel. Daarin kunnen we de relatie ouder-kind in onze aanpak extra aandacht geven. Want dat is nodig.

Mijn vrouw werkt in het basisonderwijs, nadat ze eerder in het speciaal onderwijs heeft gewerkt. Zij ziet ook de toenemende druk op kinderen. Kinderen die drukker worden, ouders die drukker worden. Zij ziet ook het klassieke antwoord op dit type problemen: regels, protocollen en plannen. En dit alles in meervoud, want meerdere disciplines leiden tot meerdere aanpakken. Kunnen we dat beter doen? Ja dus, en we moeten het ook beter doen.

Aandacht voor kinderen betekent dat je je verantwoordelijk weet. Dat je je liefde voor je vak als leraar of zorgverlener en je liefde voor het kind als professional betekenis geeft. Dat je durft te vragen en door te vragen. Een voorbeeld: Een kind dat ondanks zijn psychische beperking de basisschool haalt, lijkt een goede prestatie. En dat is ook zo, maar het is niet altijd voldoende. Als dat kind dan in het voortgezet onderwijs alsnog ontspoort denken we: had die niet eerder aan zijn psychische stoornis moeten zijn geholpen? Dat is best ingewikkeld. Niet alleen kinderen en ouders zijn druk.. Wat pakken we wel aan en wat niet? En we weten dat ouders niet direct te koop lopen met problemen van hun kinderen. Hoe ben je er op tijd bij?

Aandacht voor kinderen hoe doen we dat? Misschien door gewoon je ding te doen. Om te beginnen een probleem niet te ontkennen. En vervolgens het als ouder niet alleen maar droppen bij de leerkracht, als leerkracht het niet alleen maar droppen bij de interne begeleider, als interne begeleider het niet alleen maar droppen bij de jeugdarts, en als jeugdarts niet alleen maar droppen bij de specialist. Vroeg signaleren zou toch moeten betekenen dat degene die een probleem signaleert roept: Aan tafel!

Beste professionals in onderwijs en zorg: Laten we het niet ingewikkelder maken dan het is. Zoek elkaar op, weet wie wat doet en wat kan. Laat dat bepalend zijn voor wie regie pakt op het probleem. Voel je eigenaar, vanuit jouw vak. Vertrouw op elkaar , maar spreek elkaar ook aan. En: doe het met ouders, en ook waar mogelijk met het kind. Je kunt toch niet handelen zonder het kind te zien, letterlijk en figuurlijk?

Darmee hebben we naast de O3 aanpak ook de K3 aanpak. Vanuit een ruim kader werken we met korte lijnen, kindgericht. Want daar doen we het voor!

Ko Scheele, ko.scheele@ommen.nl

Lees ook

College B&W bezoekt Lemelerveld

LEMELERVELD – Burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen bezoeken op 11 februari Zaal Reimink …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.