Home / archiefcentraal / oog voor kunst hester jans

oog voor kunst hester jans

In deze rubriek stelt Carola Breukelman kunstenaars uit het Vechtdal aan je voor. Dat doet ze door een kunstenaar in woord en beeld te portretteren. Aan de hand van een kunstwerk ontdek je meer over de visie en werkwijze van de schepper. In de vierde aflevering maak je kennis met Hester Jans uit Ommen.

Een kamer op de bovenverdieping van het huis is domein van Hester Jans (61). Potten vol penselen en bakken met aquarelverf verraden de dagelijkse activiteit van de kunstenares uit Ommen. Licht, details en transparantie typeren haar schilderijen en tekeningen. Hester werkt niet alleen met waterverf, maar ook met grafiet en acrylverf. De natuur is voor haar een oneindige bron van inspiratie, maar ook gebouwen en historische figuren.

Aquarel

Hester Jans haalt voeldoening uit het kunstenaarschap. Ze hoopt dat mensen van haar werk genieten. “De verkoop is bijzaak omdat ik er niet van hoef te leven, maar het is wel verhipte leuk. Daarnaast is het ook rustgevend. Hoewel ik ook wel eens barstende hoofdpijn heb als het niet wil.” Aquarelleren is de moeilijke schildervorm omdat zelfs het kleinste foutje niet te herstellen is.

Omdat een aquarel in lagen wordt opgebouwd, gaat er veel tijd in zitten. Zo’n honderd uur is de kunstenares bezig met haar realistische schilderijen. “Dat waterige wat nu in de mode is, daar hou ik niet van.” Hester is autodidact maar voedt zich met het lezen van boeken en het bezoeken van musea. “Als je niet academisch geschoold bent, dan heb je een eigen stijl. Op les dan neem je de stijl van de leraar over, dat wil ik te allen tijde voorkomen.”

Het lijden van de kunstenaar

In 2008 exposeerde Jans voor het eerst met haar aquarellen. Dat was bij Aly Schutte in Giethmen. “Doodeng vond ik het, je legt je ziel bloot. Ik ben nog nooit zo nerveus geweest, nachten heb ik er niet van geslapen. Je twijfelt altijd aan jezelf: als er maar mensen komen.” Maar voor de creativiteit vindt Hester Jans dat nog niet zo slecht. “Een kunstenaar moet lijden. Maar niet te erg hoor”, zegt ze er snel lachend achteraan. “Je blijft kritisch naar jezelf kijken en probeert er het allerbeste uit te halen. Pas als ik helemaal tevreden ben, komt het in een lijst”.

Feeding the Fish

De Jugendstilachtige aquarel ‘Feeding the Fish’ van Hester Jans is nog maar net af. De handtekening moet de Ommense nog zetten voordat het in een lijst komt. Voorzichtig haalt ze het stuk papier uit een map. De voorstelling die erop staat, is van rond het jaar 1900. “De kleuren pas ik daarop aan. Een kleur verf die in die tijd nog niet bestond gebruik ik niet. Maar dat is een tik van mij”.

De transparante eigenschap van aquarelverf oftewel waterverf spreekt Hester Jans aan. “Elke laag blijf je zien, dat heeft iets mysterieus. Je hebt het niet helemaal in de hand want het water gaat zijn eigen gang. Ik kan daarom ook nooit dezelfde aquarel maken. Het is iets ongrijpbaars en het verrast. Dat fascineert me”.

Toch heeft de kunstenares geprobeerd eenzelfde soort aquarel te maken. Feeding Fish is het tweede schilderij dat ze maakte omdat het eerste vorig jaar werd gestolen uit een galerie in Enkhuizen.

Vreselijk boos was ze toen ze hoorde daar schilderij weg was. “Het is heel dubbel. Het is heel naar, maar ook eigenlijk ook wel een eer”, geeft de kunstenares lachend toe.

Lees ook

Lifeline van Serious Request onthaald in Ommen

OMMEN – De dj’s van 3FM zijn maandag onthaald in Ommen. Ze trekken met hun …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.