Home / Algem / oog voor kunst pieter zandvliet

oog voor kunst pieter zandvliet

In deze nieuwe rubriek stelt Carola Breukelman kunstenaars uit het Vechtdal aan je voor. Dat doet ze door een kunstenaar in woord en beeld te portretteren. Aan de hand van een kunstwerk ontdek je meer over de visie en werkwijze van de schepper. In deze eerste aflevering maak je kennis met Pieter Zandvliet.

Helder daglicht valt door het grote raam op de kleurrijke kunstwerken die aan de muur van het atelier hangen. De ruimte van een oude schijnbaar verlaten fabriek in Nieuwleusen is het domein van Pieter Zandvliet (45). Uren achter elkaar brengt hij daar door, soms tot midden in de nacht. Met verfstiften werkt hij aan stripachtige schilderijen. Ze vallen volgens de kunstenaar buiten elke stroming. “Daar ben ik te eigenwijs voor. Ik heb het wel geprobeerd, maar dat werkte niet.”

Kenmerkend voor zijn werk, zijn de lijnen waarmee Zandvliet het gevoel van een figuur overbrengt. Met contrast, humor en enige kritiek probeert hij de mensen te prikkelen. En niet zonder succes: zijn werk wordt in binnen- en buitenland vertegenwoordigd. “Op elk continent hangt wel iets van mij.”

Het kunstenaarschap overkwam de in Leiden geboren Pieter Zandvliet. “Ik tekende altijd, vooral strips. In 1997 ben ik voorzichtig overgegaan op schilderen. Nadat ik de publieksprijs van een kunstmanifestatie in Schiedam had gewonnen, was ik ineens kunstenaar. Het is zo ontstaan, het was geen keuze.”

De rust van het Vechtdal

Sinds zes jaar woont en werkt Zandvliet in Nieuwleusen. Het was een hele stap voor de stadsjongen uit de Randstad om de gang naar het Vechtdal te maken. Door het verlies van zijn baan, zocht hij met zijn vrouw nieuwe woonruimte. Vrienden nodigden hen uit om bij hen een appartement in de fabriek te betrekken. De verhuizing pakte goed uit. “Eerder werd ik geleefd. Ik was constant aan het bellen en moest overal heen.” Gebakken lucht, aldus Zandvliet. “Hier heb ik meer rust om te werken.” De rust zie je terug in zijn kunstwerken, ook al zou je daar niet meteen zeggen als je de schilderijen voor het eerst aanschouwt.

“Mensen ervaren het als druk, maar ze moeten langer kijken. In een museum kijkt de bezoeker gemiddeld vijftien seconden naar een kunstwerk, maar dan zie je niets.” Het schilderij ‘In the picture’ is daar een voorbeeld van. In eerste instantie duizelt het je voor de ogen. Maar de tientallen kleurrijke figuren op de houten ondergrond vormen een samenhangend geheel.

In the picture

Met het werk wil Pieter Zandvliet ons aan het denken zetten over het leven in de openbaarheid. “We zijn slachtoffer van een ‘big eye’ die ons beter en beter in de gaten houdt.” Maar zijn wij hoe we onszelf voordoen? Op Facebook zetten mensen een bepaald beeld van zichzelf neer. De kunstenaar vraagt zich af of dat wel klopt met de werkelijkheid. “Ik zeg niet of het goed is of slecht want daar heb ik een hekel aan”, aldus Zandvliet. “Ik doe er zelf ook mee aan de nieuwe hobby dat Facebook heet. Ik schuw het niet om er iets geks op te zetten, maar veel mensen hebben die vrijheid niet in verband met hun baan bijvoorbeeld.” Zijn advies is om er dan maar het beste van te maken en de lol ervan in te zien.

Verloting print

Wij mogen een gelimiteerde Giclee print van ‘Voetballerina’ uit 2006 weggeven. Wil je kans maken op een reproductie van een echte Pieter Zandvliet? Like ons dan op Facebook en deel het bericht op je tijdlijn of mail naar redactie@vechtdalcentraal.nl.

Lees ook

Auto belandt in sloot langs N758 in Nieuwleusen

NIEUWLEUSEN – Een automobilist is maandagavond gewond geraakt na een ongeval op de N758 bij …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.