Home / archiefcentraal / raad en recht wegwijzer in juridische wereld

raad en recht wegwijzer in juridische wereld

Met dertig jaar ervaring in het geven van juridische informatie, is informatieloket Raad & Recht niet meer weg te denken uit het Vechtdal. Al drie decennia lang staan ruim veertig vrijwilligers wekelijks klaar om de inwoners van Hardenberg, Dedemsvaart en Ommen te voorzien van juridische raad. Een gratis service waarvan nog altijd steeds meer mensen gebruik maken.

De stichting Raad & Recht biedt eerste hulp bij juridische problemen. Het informatiepunt wordt gerund door vrijwilligers met een sociaal juridische achtergrond die in hun dagelijkse werk veel ervaring hebben opgedaan met dit soort zaken. Raad & Recht voorziet in een behoefte. Vanaf dag één wordt er veel gebruik gemaakt van de drie loketten die verspreid liggen door het Vechtdal. En dat is volgens coördinator Martijn van der Sluijs geen wonder. “Wij zijn een laagdrempelige organisatie en onze diensten zijn gratis”, vertelt hij. “We zijn geen advocatenkantoor, maar helpen mensen op weg. Procedures voeren we niet en echtscheidingen regelen we niet. Maar wel leggen wel uit hoe je bepaalde zaken kunt aanpakken en verwijzen mensen indien nodig naar de juiste professional. Je kunt ons het best omschrijven als wegwijzers in de juridische wereld.”

De vragen en problemen waarmee mensen komen, variëren van consumentenrecht en arbeidsproblematiek tot schulden en echtscheidingszaken. Volgens Martijn hebben alle vrijwilligers een eigen specialiteit, waardoor er geen vraag onbeantwoord blijft. “De spreekuren worden gedraaid in duo’s, bestaande uit een generalist die overal een beetje van afweet en een vakspecialist zoals bijvoorbeeld een belastingadviseur, echtscheidingsadvocaat of bedrijfsjurist. Samen zorgen zij ervoor dat iedere cliënt de juiste informatie krijgt.”

Agnes Kleinheerenbrink is één van die vrijwilligers. Na haar studie Rechten, ging ze werken op een incassobureau en werd vrijwilliger bij Raad & Recht. Het mooie van dit informatiepunt vindt ze de diversiteit aan mensen en problemen waarmee ze te maken krijgt. “Wij leggen het accent op het sociale gedeelte. Vaak komen mensen met een specifieke vraag, maar als je dan even doorpraat, blijken er vaak veel meer zaken te spelen. Het is fijn om mensen dan voort te kunnen helpen”, vindt ze. Dat vindt collega Ria Huijser ook. “Ik ben afkomstig uit het onderwijs. Mijn rol is dus niet zozeer adviserend, maar meer die van luisteraar en het samenvatten van de vraag of probleemstelling. Dat in combinatie met de specialist die heel vakgericht kijkt, zorgt ervoor dat we meestal heel snel bij de kern van een probleem komen.”

Vrijwilliger Marten Boer verwacht de komende maanden een enorme toeloop op het gebied van financiële vraagstukken. “Vanaf 1 januari heeft het sociale zorgstelsel een totale metamorfose ondergaan. Mensen krijgen minder hulp en moeten meer zelf doen. Als je dan geen goed netwerk hebt en bijvoorbeeld alleen maar een AOW-uitkering, maar wel afhankelijk bent van professionele hulp, dan kun je in een lastige positie komen”, weet hij. “Daarnaast verwachten we op dat gebied ook veel vragen over de brieven die de mensen van de gemeente krijgen of mensen die bezwaar willen indienen, maar geen idee hebben hoe dat moet. Ook die mensen kunnen bij ons terecht.”

Hoewel de vrijwilligers hun cliënten met raad en daad proberen bij te staan, is het niet zo dat zij juristen en financieel adviseurs het gras voor de voeten wegmaaien. “Wij hebben vaak te maken met mensen die tot hun nek in de problemen zitten en niet weten waar ze terecht kunnen met vragen”, benadrukt Martijn. “We proberen in de eerste instantie de emotie uit hun verhaal te halen en dan kijken we samen met hen hoe een probleem opgelost kan worden. Soms door hun financiën inzichtelijk te maken, maar in andere gevallen betekent dit ook dat wij contact opnemen met schuldeisers of een deurwaarder. Waar de cliënt er zelf niet in slaagt om een betalingsregeling te treffen, lukt dat ons als buitenstaander vaak wel. Puur omdat de tegenpartij blij is dat er een structurele oplossing in zicht is.”

Raad & Recht houdt spreekuren in Hardenberg, Dedemsvaart en Ommen. De openingstijden zijn te vinden op www.destuw.nl Bij vragen kan men ook mailen naar raadenrecht@destuw.nl.

Lees ook

Lifeline van Serious Request onthaald in Ommen

OMMEN – De dj’s van 3FM zijn maandag onthaald in Ommen. Ze trekken met hun …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.